حکمت اشراقی و نقش نفس در نظام نوری سهروردی
(ندگان)پدیدآور
ساداتیزاده, سیدسجادحسینی شاهرودی, سید مرتضینیک سیرت, عبداللهنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تلاش برای پیبردن به حقیقت نفس و نتایج حاصله از آنها همواره مورد توجه فیلسوفان بوده و به عنوان یکی از دغدغههای تفکر فلسفی آنها به شمار میرود. این مقاله در صدد پاسخگویی به این سوال است که نفس چه نقشی و جایگاهی در نظام نوری شیخ اشراق دارد آنچه در این مقاله مشخص میشود این است که شیخ اشراق بر خلاف حکمای مشائی (اسلامی – یونانی) علمالنفس را به مباحث الهیات نزدیک میسازد و ازحوزهی معرفتشناسانه به این مسئله نگاه میکند و سخن او در نیروهای نفس نیست بلکه ارائه طریق درچگونگی نجات نفس از زندان تن و رهایی انسان ازظلمات جهان مادی است. لذا در فلسفه اشراقی بود که نظریهی علم حضوری برای اولین بار مطرح شده، به همین خاطر در خصوص ماهیت نفس نیز از این مبنا سود برده است. علم النفس سهروردی ثمر بحث نظری نیست بلکه محصول یک درون نگری و آگاهی به ضمیر است که فقط از طریق ریاضت و مهار کردن اژدهای نفس اماره امکان پذیر است؛ نفسی که نورالانوار را نه تنها نشان میدهد بلکه خود، الهی میشود و نهایتا از این مسیر هست که نظام نوری فلسفهی خویش را سروسامان میدهد و نظام کائنات از طریق معرفتشناسی نفس محقق میشود.
کلید واژگان
نفستجرد
نور
نورالانوار
سهروردی
شماره نشریه
2829تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای فلسفه متعالیه دانشگاه فردوسی مشهد ایراناستاد گروه فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار گروه فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه شهید چمران اهواز




