مرور دوره 10, شماره 36 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
بررسی سرودههای پروین اعتصامی از منظر شعرشناسی شناختی و تحلیل گفتمان انتقادی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج, 2018-09-23)کلمات و ارتباط بین آنها همواره مورد توجّه صاحبنظران در حوزة نقد ادبی بوده است. از آن جمله میتوان به منتقدانی اشاره کرد که به شعرشناسی شناختی پرداختهاند. این شاخه از مطالعات ادبی بیش از هر چیز به درک شباهت میان اشیاء، ...
-
بررسی و مقایسة تطبیقی لایه های ایدئولوژی اشعار فرّخی یزدی و عارف قزوینی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج, 2018-09-23)فرّخی یزدی و عارف قزوینی از چهرههای شعری معروف دورة مشروطهاند که زندگیشان با حوادث و رخدادهای عصر خویش پیوند خورده است. آنها با سلاح شعرشان علیه ظلم و ستمهای روزگار و بیدادگری ها به مبارزه برمیخیزند. و از همان آغاز، ...
-
بررسی و نقد نظر دستور نویسان در رابطه با وجه وصفی و فعل وصفی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج, 2018-09-23)فعل در زبان فارسی به دو صورت به کار می رود فعلی که به همه زمانها صرف می شود و دارای شخص ، زمان و افراد است که به آن فعل صرفی می گویند و فعل وصفی که بدون زمان و شخص است؛ یعنی برای همه زمانها و همه اشخاص، به یک شکل به کار ...
-
تعامل هستی شناسانۀ زبان با مسئلۀ فهم از دیدگاه مولانا بر اساس نظریۀ گئورگ گادامر
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج, 2018-09-23)زبان واسطه یا رسانهای است که جهان به مدد آن خود را میگشاید، زبان فقط ابژه (ابزاری) در دست ما نیست، بلکه حافظ سنت و واسطهای است که همراه با آن ما وجود داریم و خود را درک میکنیم. تأثیر زبان بر ما به گونهای است که ما از ...
-
مقایسۀ شخصیّتپردازی زن در داستان های چوبک و دانشور
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج, 2018-09-23)صادق چوبک(1295-1377) و سیمین دانشور(1300) جزو تکنیکیترین داستاننویسان صاحب سبک از مکتب جنوب به شمار میروند که هرکدام به لحن و بیان خاصّی به شخصیّت، خصایص و مصائب زنان در داستانهایشان پرداخته اند. در این جستار، ...
-
منصب پروانه و بهرههای ادبی آن با تأکید بر دورة صفویه
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج, 2018-09-23)«پروانگی» از کهنترین و مهجورترین منصبهای ایرانی است که تلفیق ویژگیهای آن با عناصر پروانه، بهعنوان نماد عشق و محبت، سبب بروز دشواریهایی در حوزه ادبی شده و خلاف آنچه به نظر میرسد، صفویه بیش از هر حکومتی موجب روایی این ...



