بازنمایی تجربۀ زیستۀ والدین از چگونگی آموزش اخلاق جنسی به فرزندان خود
(ندگان)پدیدآور
بلندهمتان, کیواننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف:هدف از پژوهش کنونی بازنمایی تجربه زیسته والدین (در خانوادههای طبقه متوسط و فرهیخته شهر سنندج) از چیستی و چگونگی آموزش اخلاق جنسی به فرزندانشان بوده است. روش:پژوهش، از گونه کیفی بوده و پدیدارشناسی، هم در جایگاه رویکرد و هم در جایگاه روش، توأمان، راهبر پژوهش بوده است. دادههای پژوهش از راه مصاحبه نیمهسازمانیافتۀ چندمرحلهای به دست آمده و به روش آجاوی و هیگز مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتهها:یافتهها نشان میدهند که تجربه والدین را در سه بعد شناختی و عملی و عاطفی میتوان بازسازی کرد که به ترتیب مؤلفههای درونی این سه بعد، ناآگاهی، اقتضایی بودن و دلهره است. به دیگر سخن، والدین هیچ آگاهیای از چیستی تربیت جنسی و چگونگی آموزش اخلاق جنسی نداشته، رویکرد آنان در مواجهه با فرزندان، رویکردی اقتضایی است بدان معنا که هنگامی که درگیر مشکل میشوند به فکر اقدام میافتند. افزون بر این، هراس و دلهرهای فراگیر وجود والدین را دربرگرفته که سخت نگران فرزندان خود از نظر اخلاق جنسی هستند. در پایان راهکار پیشنهادی پژوهش برای والدین بهرهگیری از راهبرد پیوندی- گسلیِ نرم است تا والدین متناسب با باورهای دینی و فرهنگی خویش به کار آموزش اخلاق جنسی بپردازند.
کلید واژگان
پدیدارشناسی تفسیریتربیت جنسی
اخلاق جنسی
رویکرد پیوندی- گسلی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan
سازمان پدید آورنده
استادیار فلسفه تربیت، دانشگاه کردستان،سنندج،ایرانشاپا
2251-66542588-3542




