تاثیر آموزش گروهی انسانگرایی بر باورهای ارتباطی زنان متأهّل مراجعهکننده به مراکز مشاوره و فرهنگسراهای شهر اصفهان
(ندگان)پدیدآور
مشتاقی, مرضیهعلامه, سیدفریدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: باورهای ارتباطی عبارت از تفکّرات غیرمنطقی، پیشدارویها و نگرشهای منفی، باورهای غلط و غیرواقعی، تعصّبهای شخصی و برداشت منفی زوجین از یکدیگر است که در ایجاد و بروز اختلافات زناشویی موثّر است. در همین راستا این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی انسانگرایی بر باورهای ارتباطی زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره و فرهنگسراهای شهر اصفهان انجام شد. روش: طرح پژوهش نیمه تجربی به صورت طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل میباشد. نمونهی پژوهش از بین 114 متقاضی شرکت در آموزشگروهی بهصورت تصادفی انتخاب و در3 گروه قرارداده شدند؛ گروه اوّل شامل30نفر از زنانی که با همسر خود در آموزش گروهی شرکت کرده بودند، گروه دوم شامل 30 نفر از زنانی که بدون حضور همسر خود درآموزش گروهی شرکت کرده بودند و گروه سوم شامل گروه کنترل(30 نفر ) بودند. از همهی افراد سیاههی باورهای ارتباطی(RBI) بهعنوان پیشآزمون صورتگرفت. گروههای آزمایش تحت 10جلسه آموزش گروهی انسانگرایی قرارگرفتند، در جلسهی آخر مجدّدأ از هر سه گروه پسآزمون گرفته شد. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیّری و آزمون تعقیبی بونفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. یافتهها: نتایج نشان دادند آموزش گروهی انسانگرایی بر باورهای ارتباطی هر دو گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل موثّر بوده و در باورهای ارتباطیکلّی بین گروه آموزشی زنان همراه با همسر وگروه آموزش زنان بهتنهایی با گروه کنترل (01/0P
کلید واژگان
: انسانگراییباورهای ارتباطی
زنان متأهّل
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2012-11-211391-09-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز بین الملل کیش،کیش،ایرانکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان
شاپا
2251-66542588-3542




