بررسی نقش اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها بر سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان خانوادههای شهرستان سنندج
(ندگان)پدیدآور
جامعی, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: اجرای طرح هدفمندکردن یارانهها موجب فراهم آمدن بسترهای جدید در خانواده می شود که در بخش های مختلف از جمله سلامت روانی خانواده میتواند تاثیرگذار باشد.در نوشتار پیش رو ضمن بررسی روند اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها درکشور، تأثیر آن بر سلامت روانی و همچنین عملکرد تحصیلی دانش آموزان در شهر سنندج مورد مطالعه قرارگرفته است.
روش: در این تحقیق نمونهای با حجم 265 نفر دانش آموز(135 دختر و 130 پسر)، به روش نمونهگیری تصادفی از نوع خوشهای انتخاب شد. برای جمع آوری اطّلاعات از پرسشنامهی سلامت عمومی فرم 28 سؤالی گلدبرگ و هیلدگ (1979) و پرسشنامهی محقّق ساخته استفاده شد. در این پژوهش از معدّل دانشآموزان دبیرستانی به عنوان ملاک عملکرد تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطّلاعات گردآوری شده از روش ضریب همبستگی، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون T مستقل استفاده شد.
یافتهها: این تحقیق نشان داد که بین میزان و نوع استفاده از یارانههای نقدی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطهی مستقیم معنیدار وجود دارد و همچنین بین میزان یارانه و سلامت روانی دانشآموزانخانوادههای شهرستان سنندج همبستگی مستقیم معنیداری دیدهمیشود، امّا در این پژوهش تفاوتی بین دو جنس در میزان و نوع استفاده از یارانههای نقدی مشاهده نشد.
نتیجهگیری: اجرای طرح هدفمند کردن یارانهها میتواند زمینهساز رشد و توسعهی الگوهای صحیح اقتصادی و رفتاری در خانواده باشد که شکلگیری این الگوها تأثیر کاملاً مطلوبی بر سلامت روانی و عملکرد اعضای خانواده دارد.
کلید واژگان
میزان استفاده از یارانهی نقدیعملکرد تحصیلی
سلامت روانی دانش آموزان
تاریخ نشر
2012-11-211391-09-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه حسابداری، دانشگاه کردستانشاپا
2251-66542588-3542




