اثربخشی ترکیب خدمات مشاورهای با تدریس خصوصی تکمیلی در کمک به دانشآموزان دارای افت تحصیلی، عزّت نفس پایین و رفتارکلاسی نامناسب
(ندگان)پدیدآور
شیربگی, ناصرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی مقایسهی اثربخشی مشاوره و تدریس خصوصی تکمیلی بر پیشرفت تحصیلی، رفتار کلاسی و عزّت نفس دانش آموزان در خطر افت تحصیلی شهر سنندج صورت گرفت.
      روش:طرح این پژوهش از نوع آزمایشی به شیوهی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعهی تحقیق دانش آموزان پایهی اوّل دبیرستان شهر سنندج واقع در استان کردستان بود. از این جامعه، 88 دانش آموز  به شیوهی تصادفی ساده طیّ چند مرحله انتخاب شدند، به شیوهی جایگزینی تصادفی، افراد در چهار گروه 22 نفری گماشته شدند. با ابزارهای پرسش نامهی عزّت نفس، چک لیست رفتار کلاسی و نمرهی درس ریاضی میزان متغیّر وابستهی آزمودنیها اندازهگیری شد و بعد از مداخلهی گروهی بر سه گروه آزمایشی به میزان 10 جلسه، سرانجام میزان تغییر متغیّر وابسته در چهار گروه مجدّداً اندازهگیری شد. از تحلیل کواریانس چندمتغیّره برای بررسی میزان تأثیر پیشآزمون و روش مداخلهای استفاده شد.
      یافتهها:نتایج تحلیلها نشان داد که بین آزمودنیهای گروههای آزمایش و کنترل در متغیّرهای وابسته تفاوت معناداری وجود دارد. فرضیههای مبنی بر اثربخشی تدریس خصوصی تکمیلی، مشاورهی تحصیلی و آمیختهای از این دو رویکرد بر پیشرفت تحصیلی، رفتار کلاسی و عزّت نفس در میان دانش آموزان، تأیید شد.
      نتیجهگیری: اثر روش ترکیبی مشاورهی تحصیلی و تدریس خصوصی تکمیلی بر کاهش افت تحصیلی، بالابردن عزّت نفس و بهبود رفتارهای کلاسی  بیشتر از به کارگیری جداگانه روشهای مذکور است.
کلید واژگان
مشاورهی تحصیلیتدریس خصوصی تکمیلی
پیشرفت تحصیلی
عزّت نفس و رفتار کلاسی
تاریخ نشر
2012-11-211391-09-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستانشاپا
2251-66542588-3542




