• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مشاوره و روان درمانی خانواده
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مشاوره و روان درمانی خانواده
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تمایزیافتگی و نشانه ‏های اضطراب مزمن در سیستم هیجانی خانواده: طراحی و بررسی اثر بخشی مداخله ‏ای بر اساس نظریه سیستم ‏های خانواده بدون مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری (CBT) با روان درمانی بین فردی (IPT) بر افزایش رضایت زناشویی زنان باردار

    (ندگان)پدیدآور
    بشارت, محمدعلیقره باغی, فاطمهغلامعلی لواسانی, مسعود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    330.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: این مطالعه به هدف طراحی و بررسی اثربخشی یک مداخله روانی- آموزشی زوج محور کوتاه‏ مدت براساس نظریه سیستم‏های خانواده بودن برای بهبود تمایز یافتگی و کاهش اضطراب مزمن در سیستم هیجانی خانواده انجام شد.  روش: 19 زوج به عنوان گروه آزمایشی و 19 زوج به عنوان گروه گواه در این طرح نیمه آزمایشی با روش نمونه‏ گیری در دسترس و پیگیری 2 ماهه شرکت کردند. مداخله روانی– آموزشی زوج محور کوتاه مدت در 7 جلسه براساس 3 فن درمان بوون و 4 شاخص اصلی تمایزیافتگی در قالب آموزش گروهی زوج‏ها طراحی و اجرا شد. شرکت کنندگان به مقیاس تمایز یافتگی و مصاحبه ژنوگرام خانواده پاسخ دادند. یافته ‏ها: یافته ‏ها نشان دادند که این مداخله می‏تواند تمایزیافتگی سیستم هیجانی خانواده را بهبود بخشیده و نشانه‏های اضطراب مزمن در خانواده را کاهش دهد. نتیجه گیری: از نتایج این تحقیق می‏توان در برنامه ‏ریزی‏های مداخله‏ای با تأکید بر نقش سیستم هیجانی خانواده استفاده کرد.
    کلید واژگان
    تمایز یافتگی
    نشانه ‏های اضطراب
    سیستم هیجانی خانواده
    نظریه سیستم‏ های خانواده بوون. درمان شناختی-رفتاری
    روان‏ درمانی بین ‏فردی
    رضایت زناشویی
    بارداری

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2015-05-22
    1394-03-01
    ناشر
    دانشگاه کردستان
    University of Kurdistan
    سازمان پدید آورنده
    استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه تهران،تهران.ایران.
    دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت دانشگاه تهران
    دانشیار گروه مبانی روانی آموزش و پرورش، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

    شاپا
    2251-6654
    2588-3542
    URI
    http://fcp.uok.ac.ir/article_11238.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/377972

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب