واکاوی مصلحت در فقه شافعی و امامیه در احکام حکومتی
(ندگان)پدیدآور
جلالی زاده, جلالمریوانی, ناصرذوالفقارطلب, مصطفیصارمی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مصلحت، وصفی مترتب بر حکم شرع، تشخیص صلاح از فساد و خیر از شر است. پیشینه طولانی مصلحت نزد شافعیه و امامیه، مطالعات تطبیقی را موجه مینماید. شافعیه مصلحتاندیشی را نوعی استدلالکردن دانسته و با گسترش دامنه قیاس هر نوع اجتهاد مبتنی بر مصلحت را پوشش دادهاند. ایشان از ادراکات عقلی و تطابق مسائل نوین با ادله موجود، به اجتهاد به رأی، قیاس و استصلاح روی آوردند. امامیه ادراکات یقینی عقل را حجت دانسته، پیروی از آن را به مثابه احکام شرعی لازم دانستند. در هر دو مذهب عقل به عنوان ابزاری برای استنباط حکم حکومتی بر پایه مصلحت پذیرفته شده ولی در نوع کارکرد و کاربرد آن اختلاف وجود دارد. مصلحت نقش اساسی در دایره احکام حکومتی دارد، احکام حکومتی صدور و تنفیذشان منوط به مصلحت است، این احکام در حوزه مصلحتسنجی حاکم صادر میشوند و وصف دائمیبودن را ندارند.
کلید واژگان
مصلحتفقه
عقل
استصلاح
حکم
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه مذاهب اسلامیسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه تهراناستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استادیار دانشگاه تهران
دکترای فقه شافعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران




