تدوین چارچوب توسعه ویژگی های رفتاری برای سطوح مربیگری
(ندگان)پدیدآور
بابازاده پهلوانلو, علی اکبراصلانخانی, محمدعلیصفانیا, علی محمددرودیان, علی اصغرگودرزی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف تحقیق حاضر، تدوین چارچوب توسعه ویژگیهای رفتاری برای سطوح مربیگری در ایران است. روش تحقیق اکتشافی و از لحاظ جمعآوری دادهها از روش آمیخته کمی و کیفی استفاده شده است. جامعه آماری شامل تمام متخصصان حوزه آموزش در فدراسیونهای ورزشی و وزارت ورزش و جوانان به تعداد 300 نفر بودند. در بخش کیفی با توجه به روش نمونهگیری گلوله برفی و هدفمند 18 نفر انتخاب و مصاحبه تا دستیابی به اشباع نظری انجام شد. در بخش کمی نیز بر اساس جدول مورگان 217 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کمی پرسشنامه محققساخته حاصل از مصاحبه بخش کیفی تحقیق بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصین مربوطه رسید و روایی سازه آن با روش تحلیل عاملی اکتشافی تائید شد. پایایی آن نیز در یک مطالعه مقدماتی بر روی 30 نفر از  اعضای جامعه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تائید شد. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی و استنباطی به کمک بستههای آماری SPSS و AMOS نسخه 23 انجام شد. یافتهها نشان داد 11 عامل مؤثر بر توسعه دانش و مهارتهای کاربردی برای سطوح مربیگری در ایران شامل عوامل آموزشی، مدیریتی، دانش افزایی، ساختاری، نظارت و کنترل، تجهیزات و تکنولوژی، حقوقی، فردی، بومیسازی، تبلیغات و رسانه و استعدادیابی و پایه وجود دارد که همگی از نقش معناداری در توسعه ویژگیهای رفتاری برای سطوح مربیگری برخوردار بودند. همچنین، مدل توسعه دانش و مهارتهای کاربردی برای سطوح مربیگری در ایران از برازش مناسبی برخوردار بود و میتواند مورد استفاده دست اندرکاران مربیگری در ایران قرار گیرد.
کلید واژگان
دانشمربیگری
سطوح مربیگری
مهارت های مربیگری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران شمالاستاد دانشگاه علامه تهران ایران، دانشکده تربیت بدنی
استاد دانشگاه ازاداسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
استادیار گروه تربیت بدنی، دنشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور




