امامت زن در نماز جماعت از دیدگاه مذاهب خمسه
(ندگان)پدیدآور
رستمی, سهیلاخالدی, روژینابراهیمی, مهنازنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
درباره امامت زن در نماز جماعت در مجموع چهار نظر از سوی فقها مطرح شده است. نظر رایج و پرطرفدارتر این است که امامت زن در نماز جماعت مردان، علیالاطلاق ناجایز و در جمع زنان جایز است. در مقابل این نظر، اقوالی دیگر قرار دارد که یکی قائل به بطلان مطلق و دیگری قائل به جواز مطلق است و قول سوم تحت شرایطی امامت زن را درست میداند. قائلان به بطلان مطلق و قائلان به عدم جواز امامت زن ـ فقط ـ برای مردان، برای اثبات صحت نظر خود به دلایل نقلیای از کتاب، سنت و اجماع و دلایل عقلی استناد نمودهاند. در مقابل طرفداران جواز مطلق و قائلان به جواز امامت زن به صورت مقید نیز به دلایل نقلیای از جمله حدیث «ام ورقة» و دلایل عقلی استناد نمودهاند. مقاله حاضر با طرح این مسئله مشخص، به بررسی آرای فقهی ناظر به آن میپردازد و در نهایت به این نتیجه رسیده است که قول قائلان به عدم جواز امامت زن برای مردان و جواز آن برای زنان راجح و سایر اقوال مرجوح است و آنچه امروزه تحت تأثیر القائات و احساسات خالی از استدلال مطرح میشود، مردود و از نوع بدعتها و استحسانهای ناموجه است.
کلید واژگان
امامتنماز جماعت
جمعه
فرض
سنت
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01
ناشر
دانشگاه مذاهب اسلامیUniversity of Islamic Denominations




