• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش
    • دوره 10, شماره 31 - پاییز 1396
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش
    • دوره 10, شماره 31 - پاییز 1396
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پیامدهای بازی‎های دیجیتالی نقش‎آفرینی برخط

    (ندگان)پدیدآور
    آقاجانی, محمد فاضل
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    934.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    اجتماعی فرهنگی ارتباطی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تأثیرپذیری همه شئون زندگی از آن، نگاه دقیق‌تر به مسائل برآمده از آن امری ضروری است. از جمله مسائل مهم و متاثر از تکنولوژی، مسأله بازی‌های دیجیتالی است. بازی‌های دیجیتالی به عنوان رسانه‌ای تعاملی با داشتن ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد، حجم عظیمی از مخاطبان را جذب کرده و با توجه به ابعاد موجود در متن هر بازی، به طور خودآگاه و ناخودآگاه، کاربران را تحت تاثیرات و پیامدهای برنامه‌ریزی شده‌ای قرار می‌دهند. از جمله مهم‌ترین تاثیرات و پیامدهای بازی‌های دیجیتالی، آثار و تبعات زیستی، اجتماعی، سیاسی، عقیدتی و روانی- تربیتی آن بر کاربران است. در این پژوهش با توجه به تعدد آثار و تبعات بازی‌های دیجیتالی و همچنین تفاوت آن‌ها در میزان تأثیرگذاری بر کاربران، ژانر بازی‌های دیجیتالی نقش­آفرینی برخط، به عنوان نمونه‌ای جامع از میان ژانرهای دیگر انتخاب شده است تا با مطالعه آن به این سؤال اصلی پاسخ داده شود که: * پیامدهای بازی‌های دیجیتالی نقش آفرینی برخط چیست؟ به منظور پاسخ به سؤال فوق، با بهره­گیری از نمونه­گیری نظری، 19 نفر از کاربران حرفه‌ای ژانر نقش آفرینی برخط که با عناوین متعددی از بازی‌های این ژانر به خصوص بازی «دنیای وارکرافت»  در ارتباط بوده‌اند انتخاب و داده­های مورد نیاز تحقیق از آنان گردآوری شد. با عنایت به هدفمند بودن راهبرد نمونه­گیری در این تحقیق، فرایند گردآوری داده­ها تا اطمینان از اشباع و تواتر اطلاعات ادامه یافت. تحلیل داده­های تحقیق با روش گراندد تئوری نشان داد که عناوین مطرح موجود در بازی‎های دیجیتالی نقش آفرینی برخط، دارای پیامدهای خاصی نظیر هویت پذیری، آسیب‎های خاص جسمانی و پیامدهایی دیگر است که در صورت عدم مدیریت صحیح فرآیند انجام این نوع از بازی‌ها نتایج نامطلوبی را برای کاربران به امغان خواهد داشت.
    کلید واژگان
    بازی‌های دیجیتالی
    نقش‌آفرینی برخط
    هویت پذیری

    شماره نشریه
    311396
    تاریخ نشر
    2017-11-22
    1396-09-01
    ناشر
    دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
    سازمان پدید آورنده
    دانشجو

    URI
    https://dx.doi.org/10.22081/fpq.2017.66633
    http://fpq.bou.ac.ir/article_66633.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/374469

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب