تاملی در سه ویژگی ممتاز مدرسه تاریخی «شوکتیه»
(ندگان)پدیدآور
استادزاده, زهرااستادزاده, مریمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقاله حاضر، مستخرج از یک طرح پژوهشی است و سعی دارد تا ضمن مروری بر زمینه های شکل گیری آموزش نوین در ایران و نیز روند تاسیس دارالفنون و برخی دیگر از مدارس آن دوره، به معرفی اجمالی «مدرسه شوکتیه» بیرجند بپردازد. در ادامه، به سه ویژگی ممتاز و انحصاری این مدرسه تاریخی که هویتی مستقل و ماندگار به آن بخشیده است، رایگان بودن، معلمان مدرسه، و توجه به آموزش دختران پرداخته، نتیجه می گیرد که مدرسه شوکتیه بیرجند در نوع خود و در قیاس با دیگر مدارس خارج از مرکز دارای ویژگیهای درخور توجه و در برخی موارد انحصاری است.
کلید واژگان
آموزش و پرورشمدارس
نوگرائی
دارالفنون
مدرسه شوکتیه
آموزش رایگان
مدارس دخترانه
آموزش وپرورش زنان
معلمان
بیرجند
خراسان
ایران
تحقیقات تاریخی مبتنی بر اسناد
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2008-08-221387-06-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسنادNational Library and Archives of I. R. Iran
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد آموزش زبان فارسیکارشناس جامعه شناسی
شاپا
1023-36522538-2268




