نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخسرو بیگی بزچلویی, رضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T09:57:19Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T09:57:19Z
dc.date.available1399-07-09T09:57:19Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T09:57:19Z
dc.date.issued2018-09-23en_US
dc.date.issued1397-07-01fa_IR
dc.date.submitted2018-09-12en_US
dc.date.submitted1397-06-21fa_IR
dc.identifier.citationخسرو بیگی بزچلویی, رضا. (1397). کارآفرین یا تولیدکننده؟ سنت‌‌های مردسالارانه، هویت‌‌های جنسیتی و ماندگاری کسب‌‌ و‌‌کار تأملی بر فعالیت زنان در بخش کشاورزی نواحی روستایی دوردست مطالعۀ موردی: دهستان جیرستان، شهرستان شیروان. فصلنامه جغرافیا و توسعه, 16(52), 23-42. doi: 10.22111/gdij.2018.4127fa_IR
dc.identifier.issn1735-0735
dc.identifier.issn2676-7991
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22111/gdij.2018.4127
dc.identifier.urihttps://gdij.usb.ac.ir/article_4127.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/372004
dc.description.abstract<strong>در پژوهش حاضر، به شناسایی هویت زنان شاغل در بخش کشاورزی -با محتوای در برابر و یا سازش با آموزه‌‌های پساتولیدگرایی و ابتکارات کارآفرینانه درجهت تولید محصولات کیفیت‌‌دار و سالم و منطبق با اصول زیست محیطی- به‌‌منظور تصور از خود به‌‌عنوان کارآفرین و یا تولیدکننده پرداخته شده است. مطالعات میدانی در 17 سکونتگاه روستایی دهستان جیرستان از توابع بخش سرحد شهرستان شیروان (کوهستانی و دوردست با سبقه عشایری) انجام گرفته</strong><strong>و روستابودگی‌‌های جنسیتی متفاوتی را در خود جای داده است که زنان در روستا عهده‌‌دار مسئولیت مدیریت کشاورزی و مردان در شهر (به امید یافتن شرایط کاری و درآمدی بهتر)حضور داشته و دخالتی در امور این بخش ندارند. هویت‌‌های کشاورزی از‌‌طریق روش تحلیل کیفی با رویکرد تحلیل محتوا و مصاحبه با 57 نفر از زنان جیرستانی که حضور تمام‌‌وقت در مزرعه داشتند، استخراج شده است. تحلیل تجربیات زنان جیرستانی در کشاورزی منجر‌‌به شناسایی 478 کد اولیه، 19 زیر طبقه و 4 طبقۀ اصلی و 1 درون‌‌مایه شد. نتایج به‌‌دست آمده نشان‌‌داد که زنان جیرستانی خود را تولیدکننده می‌‌دانند و کارآفرینی و کارآفرین‌‌بودن را تجربه نمی‌‌کنند؛ بدین شرح که با تمرکز بر کشاورزی فعلی و تولید محصولات غیرمتعارف (و نه محصولات ارگانیک و سالم و طبیعی)، هم می‌‌توان به ابتکارات جدید کارآفرینانه دست یافت و نیازی به اضافه‌‌کردن فعالیت به مزرعه و به‌‌نوعی تنوع‌‌سازی نیست. استدلال نگارنده بر این است که چنین گزینه‌‌های جایگزینی از‌‌سوی زنان روستایی، به اشتباه در کارهای پژوهشی به‌‌منزلۀ «کالایی‌‌کردن سنت‌‌های محلی» یعنی گرایش به ابتکارات نوین کارآفرینی شناخته می‌‌شود؛ درحالی‌‌که دغدغۀ روستاییان دربارۀ عملی‌‌نشدن و دوری از «علایق اقتصادی و منافع اجتماعی خود» می‌‌باشد که بیانی از وظایف کاری پیشین و آگاهی از سنت است (مکانیسم قدرت و مقاومت محلی).</strong>fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه سیستان و بلوچستانfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه جغرافیا و توسعهfa_IR
dc.relation.ispartofGeography And Development Iranian Journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22111/gdij.2018.4127
dc.subjectهویتfa_IR
dc.subjectکارآفرینfa_IR
dc.subjectتولیدکنندهfa_IR
dc.subjectزنانfa_IR
dc.subjectجیرستانfa_IR
dc.titleکارآفرین یا تولیدکننده؟ سنت‌‌های مردسالارانه، هویت‌‌های جنسیتی و ماندگاری کسب‌‌ و‌‌کار تأملی بر فعالیت زنان در بخش کشاورزی نواحی روستایی دوردست مطالعۀ موردی: دهستان جیرستان، شهرستان شیروانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار جغرافیا و برنامه‌‌ریزی روستایی، دانشگاه حکیم سبزواریfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue52
dc.citation.spage23
dc.citation.epage42


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد