• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه جغرافیا و توسعه
    • دوره 7, شماره 14
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه جغرافیا و توسعه
    • دوره 7, شماره 14
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    دستیابی به ¬¬توسعه¬ی پایدار روستا با تأکید بر نقش محوری رسانه¬های جمعی مطالعه¬ی موردی : روستاهای استان قزوین

    (ندگان)پدیدآور
    رحمانی فضلی, عبدالرضابوذری, سیما
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    توانایی­های انسان از طریق دانایی حاصل می­شود و برای کسب آن می­بایست سرمایه­گذاری کرد. به همین دلیل بسیاری از صاحب­نظران در امر توسعه­ی روستایی معتقدند: «توانمند نمودن روستاییان، بنیان توسعه روستایی است و روستاییان مجریان اصلی طرح­های توسعه دراین بخش می­باشند و لازمست تا در تمامی مراحل آن مشارکت داشته باشند». وجود مشارکتی فعال و آگاه مستلزم کسب آگاهی­های لازم در این زمینه می­باشد. اگرچه، نهادهای آموزشی به­صورت رسمی و غیررسمی از دیرباز فعالیت­های گسترده­ای را دراین خصوص آغاز کرده­اند، اما در این میان رسانه­های جمعی، با برد بسیار وسیع و کارکردهای متنوع آموزشی، خبری و تفریحی، می­تواند نقش بسیار مؤثر و سازنده­تری درآگاه­سازی، آموزش دادن و بسیج همگانی روستاییان جهت مشارکت همه­جانبه در انجام طرح­های توسعه روستایی داشته باشند. به­کارگیری رسانه­ها در افزایش آگاهی روستاییان در ایران از جدیدترین رویکردهای مباحث جغرافیایی است که لازم است بدان توجه ویژه نمود. این مقاله تلاش دارد با مطالعه­ی  روستاهای استان قزوین، میزان تأثیرگذاری رسانه­های جمعی را در افزایش آگاهی روستاییان (درابعاد اقتصادی) مورد بررسی قرار دهد. مطالعه­ی فوق بر پایه روش پیمایشی و تکمیل بیش از 498 پرسشنامه و مصاحبه با روستاییان ساکن در روستاهای استان شکل گرفته است. نتایج حاصله نشان می­دهد که کارکرد وسایل ارتباط جمعی در افزایش آگاهی اقتصادی روستاییان در روستاهای استان قزوین علیرغم برخورداری از زیرساخت‌های نسبتاً مناسب ارتباطی و دسترسی نسبی به رسانه­ها،  در حاشیه قرار دارد و مرکزیت با ارتباطات میان فردی و گروهی و    به­صورت شفاهی است. هر چند که بر اساس یافته­های به­دست آمده، این مسأله نمی­تواند تعجب­آور باشد. چراکه اولاً روستاییان در تهیه و تولید برنامه­ها و محتوای آنها هیچ نقشی ندارند و ثانیاً کارشناسان مربوطه، غالباً بدون توجه به نیاز روستاییان و عدم شناخت کافی از ویژگی­های محیط روستایی به تولید برنامه         می­پردازند. که اکثراً برای روستاییان نامأنوس و غیرقابل استفاده می­باشد. به همین خاطر روستاییان به منظور کسب آگاهی از انواع شیوه­های جدید تولید و بهره­برداری از زمین، بازار و... از تعاملات فردی و ارتباط با مروجین بیشترین استفاده را می­برند.
    کلید واژگان
    توسعه¬ی روستایی
    رسانه¬های جمعی
    افزایش آگاهی
    بخش اقتصادی
    روستاهای استان قزوین

    شماره نشریه
    14
    تاریخ نشر
    2009-06-22
    1388-04-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان

    شاپا
    1735-0735
    2676-7991
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/gdij.2009.1219
    https://gdij.usb.ac.ir/article_1219.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/371547

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب