• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی وپژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی
    • دوره 12, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی وپژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی
    • دوره 12, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر شبکه اجتماعی توئیتر بر مشارکت سیاسی کاربران شهر تهران

    (ندگان)پدیدآور
    دولت آبادی فراهانی, میثممحمدپور, سارا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.245 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی استخراج ازرساله و پایان نامه
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    گرایش به شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا تحول شگرفی در نظام اجتماعی کشورهای جهان ایجاد کرده‌ است. این شبکه‌ها برای کاربرانی که علاقه به اشتراک‌گذاری اندیشه‌ها و فعالیت‌های خود با دیگران را دارند، محیطی برای ارتباط‌گیری، ارتباط سازی، مشارکت و تشکیل کادر و گروه ایجاد کرده است. به اشتراک گذاری مباحث سیاسی نیز یکی از مهمترین فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی علی الخصوص توئیتر است. مشارکت سیاسی در واقع فعالیت شهروندان به منظور تأثیر گذاشتن بر فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم سازی سیاسی دولت‌ها است و ساز و کار پیچیده‌ای است که از طریق آن می‌توان به رشد سرمایه اجتماعی، کنترل قدرت، سازمان‌دهی پهنه وسیعی از مردم جامعه و مسئولیت‌پذیری حکومت امیدوار بود. از این رو امکانات و توانایی شبکه‌های اجتماعی و بستری که فراهم می‌کند می تواند در مشارکت سیاسی تاثیر گذار باشد. در مقاله حاضر به بررسی نقش شبکه‌ توئیتر در مشارکت سیاسی کاربران شهر تهران با استفاده از سه متغیر میانجی اعتماد سیاسی، دانش سیاسی و کارآیی سیاسی پرداخته شده است. جامعه‌ی مورد بررسی کاربران توئیتر شهر تهران و دارای 10 هزار دنبال کننده هستند. تعداد 320 نفر به عنوان نمونه ازطریق فرمول کوکران انتخاب شدند. روش تحقیق پیمایشی و از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که میزان استفاده از توئیتر بر مشارکت سیاسی کاربران با میانجی‎گری اعتماد سیاسی و میزان استفاده از توئیتر بر مشارکت سیاسی کاربران با میانجی گری دانش سیاسی موثر است. همچنین میزان استفاده از توئیتر بر مشارکت سیاسی کاربران با میانجی‌گری کارآیی سیاسی موثر نیست.
    کلید واژگان
    مشارکت سیاسی
    کاربران شهر تهران
    توئیتر

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2020-09-22
    1399-07-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
    سازمان پدید آورنده
    دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استادیار وعضو هیات علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی ع،واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ،ایران.

    شاپا
    6697-2251
    2676-5187
    URI
    http://geography.journals.iau-garmsar.ac.ir/article_675961.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/371003

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب