بررسی و تعیین شاخصهای توسعه انسانی-آموزش در استانهای کشور (در سالهای 1387 و 1388)
(ندگان)پدیدآور
زینل زاده, رضابرزویان, صمدقجری, علیرضانوع مدرک
Textمقالات پژوهشی کاربردی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
    مطالعه و بررسی وضعیت توسعه انسانی، به ویژه در سطح استانهای کشور در یک فاصله زمانی «بیش از یک دهه» از مهمترین اقداماتی است که میبایست در عصر دانش و فناوری اطلاعات، اقتصاد دانش بنیان برنامه پنجم توسعه کشور در مسیر تحقق اهداف سند چشم انداز کشور انجام پذیرد. پژوهش حاضر با توجه به این مهم، انجام گرفته است. در این مقاله ضمن معرفی شاخصهای سه گانه مستقیم، غیرمستقیم و مالی برای رفع انتقادهای وارده به روش شاخص توسعه انسانی در ترکیب شاخصها، از تلفیق روشهای آماری چند متغیره استفاده شده است. لذا161 شاخص در دو مقطع زمانی1375 و 1388 به کمک تکنیکهای تاکسونومی عددی و تجزیه به مولفههای اصلی با هم تلفیق شده و در نهایت ضریب توسعه نیافتگی هر یک از استانها،در مقایسه با سایر استانها محاسبه شده است. نتایج نشان میدهد که در متوسط ضریب عدم برخورداری بین استانها حدود 2/22 درصد بهبود به وجود آمده است،اما شدت نابرابری بین آنها افزایش یافته است. هم در سال 1375 و هم در سال 1388 از نظر ترکیب شاخصهای اصلی توسعه انسانی، استان تهران در رتبه اول و استان سیستان و بلو چستان در رتبه آخر قرار دارند.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: شاخص توسعه انسانیتوسعه و تکنیک تاکسونومی عددی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-04-201391-02-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسارسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرماندانشجوی دکترای تخصصی اقتصاد آموزش، دانشگاه بمبئی
عضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع، دانشگاه شهید باهنر کرمان
شاپا
6697-22512676-5187




