تدوین راهبردهای توسعه گردشگری روستایی (مطالعه موردی : روستاهای هدف گردشگری استان آذربایجان شرقی)
(ندگان)پدیدآور
ایمانی, بهرامابراهیمی, خدیجهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
گردشگری و اقتصاد گردشگری در حال حاضر، در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان است، افزون بر این بسیاری از برنامه ریزان و سیاستگزاران توسعه نیز از صنعت گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار یاد می کنند. در این راستا گردشگری روستایی نیز جزئی از صنعت گردشگری به حسا ب می آید که می تواند با برنامه ریزی اصولی و مناسب و شناسایی مزیتها و محدودیتهای گردشگری روستایی، نقش مؤثری در توسعه این مناطق داشته باشد، در واقع صنعت گردشگری در فضاهای روستایی به عنوان رویکرد و فعالیتی مکمل، قادر است برای ارتقای کیفیت زندگی ساکنان نواحی روستایی، تجدید حیات روستاها و در نهایت توسعه پایدار روستایی نقش اساسی ایفا کند . از این رو شناسایی و تبیین قابلیتها و محدودیت های گردشگری در سکونتگاه های روستایی مستعد این صنعت و الویت بندی آن ها اهمیت ویژه دارد. در این پژوهش روش تحقیق، توصیفی - تحلیلی می باشد که هدف پژوهش حاضر، بررسی توانمندی ها ،ضعف ها و محدودیت های گردشگری روستایی در منطقه مورد مطالعه وارائه راهکارهایی به منظور حل مسائل موجود پیش رو و تقویت نقاط قوت و شناسایی فرصت های موجود از دیدگاه جامعه محلی و گردشگران در منطقه مورد مطالعه می باشد . از این رو سؤالات تحقیق به این شرح می باشند : نقاط قوت ،ضعف ، فرصت و تهدیدهای موجود در ارتباط با گسترش فعالیتهای گردشگری در سطح منطقه مورد مطالعه کدامند؟پتانسیلهای توسعه گردشگری روستایی در روستاهای مورد مطالعه کدام است؟و چه راهبردهایی جهت توسعه گردشگریی که منجر به توسعه روستایی و توسعه مناطق روستایی هدف گردشگری بشود، وجود دارد؟ به این منظور مقاله حاضر با استفاده از روش پیمایش، مطالعات میدانی و با استفاده از روشSWOT به ارائه راهبرد در جهت توسعه گردشگری منطقه مورد مطالعه پرداخته است و نتایج حاصل نشانگر اتخاذ راهبردهای تهاجمی می باشد.
کلید واژگان
گردشگری روستاییتوسعه روستایی
راهکار
مدل SWOT
روستا
جغرافیای روستایی
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشگاه زنجانسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلیکارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل




