• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه جغرافیا و برنامه ریزی
    • دوره 23, شماره 67
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه جغرافیا و برنامه ریزی
    • دوره 23, شماره 67
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدل ترکیبی اولویت بندی استراتژیهای حمل و نقل هوشمند مورد پژوهی: کلانشهر تبریز

    (ندگان)پدیدآور
    احمدی, توحیدفنی, زهرهرضویان, محمدتقیتوکلی نیا, جمیله
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    کلانشهرها به عنوان مراکز تراکم جمعیت و خودروها از نظر مسائل حمل و نقل بیش از دیگر مراکز جمعیتی از معضل ترافیک و پیامدهای آن رنج می برند. بر این اساس کلانشهرهای مختلف راهکارهای متفاوتی را بر اساس شرایط و ویژگی­های شبکه حمل و نقل خود ارائه نموده­اند. ساختار مدیریت حمل و نقل کلانشهر تبریز نیز راهکارهایی را به صورت پراکنده و موردی ارائه نموده است ولی مسأله اصلی در خصوص حمل و نقل در کلانشهرها فقدان و در برخی موارد ضعف طرحهای  راهبردی برای ورود به برنامه­های حمل و نقل هوشمند می باشد که اثربخشی برنامه­های   سازمان­های مرتبط با حمل و نقل شهری را تحت تأثیر قرارداده است. هدف این مقاله ارائه مدلی جهت اولویت بندی استراتژیهای توسعه حمل و نقل هوشمند به منظور پوشش برنامه راهبردی مدیریت حمل و نقل می باشد. به عبارت دیگر این مقاله بر روی مدل ترکیبی اولویت بندی راهبردها متمرکز شده است. روش کار این پژوهش به این صورت است که پس از تشریح ادبیات موضوع، با استفاده از رویکرد استراتژیک، راهبردهای توسعه حمل و نقل هوشمند شهری که حاصل یک روش منطقی و علمی مدیریتی  است ، با استفاده از روش ترکیبی(ANP،QSPM)  مورد اولویت بندی قرار داده و ارتباط درونی متغیرهای مختلف را برای ارائه اولویت واقعی راهبردها در نظر گرفته است.  در نهایت یافته های حاصل از این روش ترکیبی با استفاده از ضریب رتبه­ای اسپیرمن مقایسه شده است. نتیجه حاصل از این روش ترکیبی و مقایسه آن با ضریب رتبه ای اسپیرمن نشان می­دهد که راهبرد (هماهنگی  کلیه سازمانها و ارگانهای دولتی در خصوص بهبود زیرساخت عمومی  توسعه سیستم های هوشمند حمل و نقل) در هر دو روش تحلیل شبکه(ANP )و(GSPM) در اولویت اول قرار گرفت  و سایر استراتژیها،  اولویت بندی متفاوت از همدیگر دارند .
    کلید واژگان
    حمل و نقل هوشمند
    کلانشهر تبریز
    توسعه پایدار
    فرایند تحلیل شبکه
    برنامه ریزی شهری

    شماره نشریه
    67
    تاریخ نشر
    2019-04-21
    1398-02-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری
    عضو هیأت علمی گروه جغرافیا دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی
    دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
    هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

    شاپا
    2008-8087
    URI
    https://geoplanning.tabrizu.ac.ir/article_8796.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/369491

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب