ارزیابی و اولویتبندی مولفههای آمیخته بازاریابی(P7) در توسعه توریسم روستایی (مطالعه موردی شهرستانهای آمل و بابل)
(ندگان)پدیدآور
برقی, حمیدبرقی, حمیدکاظمی, زینبنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف تحقیق حاضر، ارزیابی وضعیت موجود توریسم روستایی در شهرستانهای آمل و بابل با آمیخته بازاریابی میباشد. آمیخته بازاریابی مورد بررسی در این تحقیق شامل هفت مولفه(P7) مکان، برنامهریزی و مدیریت، شواهد و امکانات فیزیکی، تبلیغات، مردم و کارکنان، قیمت و محصول میباشد. در این راستا با پیمایش میدانی و روش تحقیق توصیفی- تحلیلی به گردآوری داده براساس پرسشنامه محقق ساخته 48 سوآلی که گویههای مربوط به آن با توجه به ویژگیهای جغرافیای توریسم گزینش شدهاند، پرداخته شد. جامعه آماری، کارکنان سازمانهای میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری بودند که از بین کارشناسان مربوط به این امر، بصورت تمامشمار (38 نفر) مورد آزمون قرار گرفتند. پردازش دادهها با نرم افزار SPSS و آزمونهای میانگین، کای اسکوئر و فریدمن صورت گرفت. در آزمون میانگینها، میزان ارزش تعیین شده برای مولفههای تبلیغات و مردم را بیشتر از سایر مولفهها نشان داد. آزمون کای اسکوئر با محاسبه مقدار 702/33 در سطح معناداری 006/0 با 95 درصد اطمینان نشان داد که بین ترکیب مولفهها در آمیخته بازاریابی توریسم روستایی برای منطقه مورد مطالعه تفاوت معناداری وجو دارد. از آزمون فریدمن برای اولویتبندی میزان تأثیر مولفهها در توسعه توریسم روستایی استفاده شد که نتایج حاکی از اهمیت بالای مولفههای تبلیغات، مردم و محصول از نظر آزمودنیها در تأثیرگذاری بر توسعه توریسم روستایی در شهرستانهای آمل و بابل میباشد. در نهایت مشخص شد آمیختهای که از ترکیب هفت مولفه مذکور تشکیل شده، با سطح معناداری 005/0 و در سطح خطای مجاز 05/0 این قابلیت را داراست تا اولاً، بهخوبی بیانگر وضع موجود توریسم روستایی در منطقه بوده و دوماً باعث ارتقای سطح توسعه روستایی از طریق گسترش توریسم روستایی در منطقه مورد مطالعه باشد.
کلید واژگان
جغرافیای توریسمآمیخته بازاریابی
مدلP7
آمل و بابل
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2013-11-221392-09-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
شاپا
2008-53622252-0910




