ارزیابی اثرات گردشگری در توسعهی کارآفرینی مناطق روستایی (مطالعه موردی: روستای غریب محله)
(ندگان)پدیدآور
روشنعلی, محمدریاحی, وحید
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گسترش صنعت گردشگری به عنوان یکی از ابزارهای اصلی توسعه در هر ناحیه، خصوصاً نواحی روستایی است. از آنجا که گردشگری عمدتاً دربرگیرندهی کسبوکارهای کوچک اقتصادی است، ضرورت نقش کارآفرینان گردشگری برای توسعه گردشگری روستایی محرز میباشد؛ و بنابراین تشویق و ترویج کارآفرینی منجر به توسعه مناطق روستایی میگردد. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر، تبیین اثرات گردشگری بر توسعة کارآفرینی در روستای غریبمحله شهرستان بهشهر است که در آن برای دستیابی به اهداف، ترکیبی از روش-های توصیفی-تحلیلی و علّی مورد استفاده قرار گرفته است. جامعة آماری پژوهش را کلّیّة سرپرستان خانوار ساکن در روستای غریبمحله تشکیل میدهند که از میان آنها، 150 نفر به عنوان نمونة آماری انتخاب شده-اند. ابزار اصلی پژوهش، پرسشنامة محققساخته است که روایی آن با کسب نظرات کارشناسان گردشگری و پایایی آن با انجام پیشآزمون و محاسبة ضریب آلفای کرونباخ (776/0)، به تأیید رسیده است. نتایج پژوهش نشان داد معناداری تفاوت میانگین عددی از مطلوبیت عددی مورد آزمون (که میانگین طیف لیکرت=3) در نظر گرفته شده است، در همه شاخص ها در سطح 99 درصد معنادار بوده و تفاوت همه مولفههای بررسی شده از حد مطلوب به شکل مثبت میباشد که این امر، بیانگر این نکته است که توسعه گردشگری در روستای مورد مطالعه، میتواند نقش مهمی در بهبود شرایط کارآفرینی در بین ساکنین محلی ایجاد کند.
کلید واژگان
گردشگری روستاییکارآفرینی
روستای غریبمحله
مربوط به گردشگری
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایرسازمان پدید آورنده
دانشگاه محقق اردبیلیدانشگاه خوارزمی
شاپا
2251-88272676-7228



