رتبه بندی راهبردهای توسعه گردشگری استان کرمانشاه با بهرهگیری از ماتریس SWOT و تحلیل پوششی دادههای فازی (Fuzzy Dea)
(ندگان)پدیدآور
فلاحی, الههآزادی, سیامکنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
صنعت گردشگری یکی از پرطرفدارترین صنایع بوده و روزبهروز در حال توسعه فراوانی است که به این سبب راه را برای بسیاری از توریستها و مسافرانی که میخواهند به اقصی نقاط جهان سفر کنند، آسان کرده و بدون کمترین مشکل میتوانند به هر نقطه از دنیا سفر کنند و از سفرشان لذت ببرند. استان کرمانشاه یکی از مراکز جذب گردشگر در سطح ملی و بینالمللی در کشور ایران است این استان به دلیل دارا بودن جاذبه های گردشگری هر ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است .صنعت گردشگری در استان کرمانشاه به دلیل نداشتن راهبردهای درخور موفق به استفاده از پتانسیلهای مطلوب خود نبوده و نیاز است تا با ارائه راهکارهایی در جهت توسعه این صنعت در استان کرمانشاه این امر مهم انجام شود. تحقیق حاضر با هدف رتبه بندی راهبردهای توسعه گردشگری استان کرمانشاه انجام شده است. روش تحقیق نیز از حیث هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات پیمایشی می باشد. نمونه تحقیق نیز شامل یک نمونه ۲۳ نفری از کارشناسان در ادارات مرکزی میراث فرهنگی و گردشگری استان می باشد. داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه جمعآوری و جهت تعیین راهبردها از مدلSWOT استفاده شده است. همچنین از روش dea فازی نیز به منظور رتبه بندی راهبردها بهره گیری شده است. یافته ها حاکی از آن است که تعداد نقاط قوت،ضعف،فرصت ها و تهدیدهای شناسایی شده در صنعت گردشگری استان کرمانشاه به ترتیب: ۹،۱۰،۸،۱۰ عامل می باشد. همچنین موقعیت فعلی استراتژی گردشگری استان کرمانشاه در ناحیه چهارم(راهبرد رقابتی) قرار گرفت.
کلید واژگان
برنامه راهبردیمدل جامع گردشگری
روش SWOT
DEA فازی
کرمانشاه
مربوط به گردشگری
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایرسازمان پدید آورنده
موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاهعضو هیئت علمی و مدیر گروه پژوهشی مدیریت راهبردی سازمان جهاددانشگاهی استان کرمانشاه
شاپا
2251-88272676-7228




