اولویتبندی راهبردهای توسعه گردشگری شهرستان اهر با استفاده از مدل SWOT- QSPM
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شهرستان اهر در شمالغرب کشور، با توجه به پتانسیلهای شاخص و متنوع گردشگری، در صورت برنامهریزیهای کارشناسانه، این توانایی را دارد که به یکی از قطبهای گردشگری کشور بهویژه در حوزهی گردشگری نو تبدیل شود. نظر به اینکه دستیابی به این هدف به رشد و توسعهی همهجانبهی اقتصادی و اجتماعی در منطقه منجر میگردد، در این پژوهش ساختار گردشگری شهرستان اهر با ارزیابی پتانسیلها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای منطقه با استفاده از مدل SWOT، بررسی شد. نتایج تحلیل SWOT، نشان داد که از دید سه گروه مورد بررسی شامل مردم میزبان، مسئولین و گردشگران، قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای گردشگری منطقه به ترتیب دارای میانگین ضریب نهایی 6422/2، 5645/2، 6957/2 و 8807/2 میباشند که طبق نمودار حاصلشده، راهبردهای ST، WT،SO و WO به ترتیب بیشترین مساحت را به خود اختصاص دادند. این نشان میدهد که وضعیت نهایی راهبردی منطقه بیشتر به سوی راهبردهای تنوع یعنی بهرهگیری از پتانسیلهای بالای منطقه در راستای غلبه بر تهدیدهای احتمالی تمایل دارد که در برنامهریزیهای مربوط بایستی بیشترین تمرکز بر این بخش معطوف گردد. اولویتبندی سری راهبردهای موجود با ماتریس QSPM، نشان داد که در میان سری راهبردهای تنوع، راهبردهای ST4، در میان راهبردهای تدافعی، راهبردهای WT4، در میان سری راهبردهای رقابتی، راهبردهای SO7 و در میان راهبردهای بازنگری، راهبردهای WO2، به ترتیب با امتیاز نهایی جذابیت 74/12، 59/12، 03/13 و 64/12 به عنوان پر اولویتترین راهبردها مطرح میباشند.
کلید واژگان
اولویتبندیتوسعه
مدل QSPM
مدل SWOT
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایرشاپا
2251-88272676-7228




