• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
    • دوره 14, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی
    • دوره 14, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی و ارزیابی الگوی کارکردهای متنوّع شبکه های اجتماعی مجازی در ارتباطات میان‌فرهنگی قومی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاههای تهران)

    (ندگان)پدیدآور
    زندیه, زهرهخانیکی, هادیکیا, علی اصغر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    798.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر درصدد طراحی و ارزیابی الگوی کارکردهای متنوّع شبکه ­های اجتماعی مجازی، در ارتباطات میان­ فرهنگی قومی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه­های تهران) بوده ­است.  از این منظر، از طرح متوالی اکتشافی برای ارزیابی موضوع، بهره ­جسته است.  بدین­ ترتیب که در فاز کیفی بواسطه ­ی انجام مصاحبه ­ی عمقی با20 نفر از دانشجویان دانشگاه­های تهران، از اقوام مختلف، که به ­واسطه ­ی روش نمونه ­گیری هدفمند و نظری، انتخاب شده بوده‌اند؛ داده ­های پژوهش گردآوری و با استفاده از روش تحلیل مضمون، مورد تحلیل و الگوی مفهومی اندازه­ گیری شبکه ­ای کارکردهای شبکه­ های اجتماعی مجازی، در ارتباطات میان­ فرهنگی قومی برساخته شده­ است.  نتایج فاز کیفی پژوهش نشان داد که الگوی کارکردهای شبکه­ های اجتماعی مجازی در ارتباطات میان ­فرهنگی قومی متنوّع  و چند­وجهی بوده و از سه مضمون فراگیر تأثیرات بین فرهنگی قومی، هویّت قومی و قوم‌محوری تشکیل شده ­است.  در فاز کمّی پژوهش، به منظور ارزیابی و آزمون الگوی مفهومی برساخته شده، از مطالعه ­ی پیمایشی استفاده شده ‌است.  بدین ­ترتیب که با استفاده از ابزار پرسشنامه ­ی محقّق ساخته­ ی مأخوذ از مطالعه­ ی کیفی، داده­های پژوهش از روی 384 نفر از دانشجویان دانشگاه­های تهران که به ه­واسطه ­ی روش نمونه­ گیری طبق ه­ای نسبتی و فرمول کوکران انتخاب شده بوده‌اند؛ گردآوری گردید.  نتایج فاز کمّی پژوهش نشان­ داد: که الگوی کارکردهای متنوّع شبکه ­های اجتماعی مجازی، در ارتباطات میان­ فرهنگی از برازش لازم برخوردار می‌باشد.
    کلید واژگان
    شبکه اجتماعی مجازی
    ارتباطات میان‌فرهنگی
    تأثیرات بین فرهنگی
    هویّت قومی
    قوم‌محوری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
    استاد گروه ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی
    استاد گروه روزنامه نگاری، دانشگاه علامه طباطبایی

    شاپا
    2008-0468
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/gmj.2020.76661
    https://gmj.ut.ac.ir/article_76661.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/366832

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب