تحلیل نظرات کاربران وب سایت های تجارت اجتماعی بر اساس روش های متن کاوی و داده کاوی
(ندگان)پدیدآور
سهرابی, بابکرئیسی وانانی, ایمانخداپرست, فرشتهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش مطالعه و تحلیل نظرات کاربران وبسایتهای تجارت اجتماعی با بهره گیری ترکیبی از تکنیک های متن کاوی و دادهکاوی است. بدین منظور پایگاه داده وب سایت تریپ ادوایزر مورد ارزیابی قرار گرفته و از میان همه کاربرانی که در مورد یکی از هتلهای شهر لیسبون پرتغال ابراز نظر کرده اند، نمونه گیری سیستماتیک انجام میشود. سپس همه نظرات این کاربران نمونه در مورد همه مطالب از قبیل هتلها، رستورانها و اماکن دیدنی استخراج شده و با استفاده از نرم افزار رپیدماینر و تکنیک های متن کاوی و داده کاوی تجزیه و تحلیل می شوند. محاسبه شاخص دیویس و بولدین بهینه ترین تعداد خوشه، سه به دست میآید و کاربران به سه خوشه تقسیم میشوند. هر خوشه دارای ویژگی های منحصر به فردی است که پرتغال دوست، رستوران دوست و سفردوست نامیده میشوند. سپس بر اساس ویژگی های هر خوشه و اطلاعات موجود در پروفایل کاربران با استفاده از قواعد انجمنی اقدام به شناخت بیشتر هر خوشه میشود. در انتها متناسب با ویژگیهای تحلیل شده هر خوشه اقدام به ارائه راهکار جهت افزایش مشارکت آنها در وب سایت کرده، و پیشنهادهای ترفیعی هدفمندی برای هر کدام از این خوشه ها بیان میشوند.
کلید واژگان
تجارت اجتماعیتجارت الکترونیک
رسانه اجتماعی
متنکاوی
دادهکاوی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استاد تمام دانشکده مدیریت دانشگاه تهراناستادیار دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران




