| dc.contributor.author | بیچرانلو, عبدالله | fa_IR |
| dc.contributor.author | هاشم خانلو, محمدحسن | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T09:41:12Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T09:41:12Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T09:41:12Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T09:41:12Z | |
| dc.date.issued | 2019-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-11-03 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-08-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | بیچرانلو, عبدالله, هاشم خانلو, محمدحسن. (1397). بازنمایی سینمایی بافت سیاسی ایران؛ تحلیل گفتمان انتقادی موردی فیلم «هویت». مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی, 13(2), 171-188. doi: 10.22059/gmj.2019.70863 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-0468 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/gmj.2019.70863 | |
| dc.identifier.uri | https://gmj.ut.ac.ir/article_70863.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/366665 | |
| dc.description.abstract | مقالهی حاضر با استفاده از نظریهی بازنمایی و بهرهگیری از تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، به چگونگی بازنمایی مناسبات سیاسی در فیلم «هویت» (حاتمیکیا، 1364) میپردازد و پس از تبیین زمینهی سیاسی و معرفی جناحها و گروههای موجود در دورهی تولید متن، موضعگیری فیلم در میان گفتمانهای رقیب را مشخص میکند. در نهایت پس از تحلیل متن فیلم، استخراج انواع گفتمان (و تفاسیر آنها از زمینههای موقعیتی و بینامتنی) و تبیین آنها، ادعا میشود فیلم «هویت» در ابتدا با حمایت از گفتمان اسلامگرای طرفدار امام خمینی، که بهطور خاص، حزب جمهوری اسلامی نمایندهی آن بوده است، با گفتمانهای لیبرال سکولار، چپ سکولار و دیگر نگرشهای اسلامی رقیب، مخالفت میکند و سپس با توجه به اختلاف درونی این گروه اسلامگرا، با حمایت از موضعگیریها و رویکردهای جناح چپ سنتی (که در آن زمان جریان حاکم در کشور بوده است) آن را بر جناح راست سنتی ترجیح میدهد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 852 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.publisher | University of Tehran | en_US |
| dc.relation.ispartof | مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Global Media Journal-Persian Edition | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/gmj.2019.70863 | |
| dc.subject | فیلم سینمایی هویت | fa_IR |
| dc.subject | بازنمایی | fa_IR |
| dc.subject | تحلیل گفتمان فرکلاف | fa_IR |
| dc.subject | گفتمان اسلامگرا | fa_IR |
| dc.subject | چپ سنتی | fa_IR |
| dc.subject | راست سنتی | fa_IR |
| dc.title | بازنمایی سینمایی بافت سیاسی ایران؛ تحلیل گفتمان انتقادی موردی فیلم «هویت» | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات گرایش مطالعات سیاستگذاری از دانشگاه امام صادق (ع). | fa_IR |
| dc.citation.volume | 13 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 171 | |
| dc.citation.epage | 188 | |