مطالعه تغییرات طرحواره های بین فرهنگی کاربران به واسطه شبکه اجتماعی کوچ سرفینگ
(ندگان)پدیدآور
محمدی, فروغمولایی, حمیدهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله به مطالعهی تاثیر شبکهی اجتماعی مهمان نوازی کوچ سرفینگ بر دانش طرحواره بینفرهنگی کاربران نسبت به فرهنگ یکدیگر پرداخته است. به این منظور از نظریات اندیکات و همکاران که مفهوم توسعهی دانش بینفرهنگی را طی شرایطی خاص در سطح و عمق مطرح کردهاند، بهره گرفتهاست. بر اساس مفهوم توسعهی بینفرهنگی، دانش طرحوارهها با قرار گرفتن در چارچوب فرهنگی جدید، در سطح افزایش پیدا کرده و با سپری کردن زمان زیاد در عمق افزایش پیدا میکنند. مطالعه حاضر به دنبال تبیین تاثیر شبکهی اجتماعی و مهماننوازی کوچسرفینگ بر توسعهی دانش طرحوارههای بینفرهنگی کابران و تغییر کلیشههای ذهنی آنها درباره یک فرهنگ دیگر می باشد. به این منظور روش استفاده شده در تحقیق، تحلیل محتوای کیفی است که بر اساس آن مقولهبندیهای مرتبط در دو مرحله تقسیمبندی شدهاند. در مرحلهی اول توسعهی دانش بین فرهنگی کاربران در سطح و عمق و در مرحلهی دوم امکان تغییر کلیشه های ذهنی به واسطه این شیوه از سفر مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که این شبکه توانسته دانش طرحواره بین فرهنگی کاربران را در سطح افزایش دهد و در تغییر کلیشههای بینفرهنگی گامهای موثری برداشتهاست اما امکان تغییر چشمگیر آن در عمق را نداشته است.
کلید واژگان
کوچسرفینگطرحوارههای بینفرهنگی
کلیشههای ذهنی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات، دانشگاه تهراناستادیار علوم ارتباطات و رسانه، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران




