بررسی رابطه ی بین وضعیت تحصیلی با گرایش دانشجویان به هویت ملی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه های دولتی و آزاد استان گلستان، سال 93-92)
(ندگان)پدیدآور
غریبیان, زهرهخوش فر, غلامرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی تحقیق، شناسایی رابطه ی بین وضعیت تحصیلی، با گرایش دانشجویان نسبت به هویت ملی می باشد. روش تحقیق از نوع پیمایشی بود که در آن جامعه ی آماری، شامل کلیه ی دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی و دولتی مستقر، در استان گلستان و نمونهی آماری، دربرگیرندهی 430 نفر از آنها بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب، انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار سنجش، پرسشنامه ی محقّق ساخته ای است که اعتبار و پایایی آن از طریق اعتبار صوری و ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفته است. داده های مورد نیاز، به روش میدانی و با مراجعه به افراد نمونه در دانشگاه های استان گلستان جمع آوری شد. برای پردازش و تحلیل داده ها، از نرم افزار آماری اس. پی. اس. اس. استفاده گردید. نتایج تحقیق، نشان داد که از یک طرف سطح گرایش دانشجویان، در استان گلستان نسبت به هویت ملی در حد زیاد (118/4 از 5) قرار دارد و از طرف دیگر، آزمون فرضیه ها نشان داد که هیچ رابطه ی منظمی بین وضعیت تحصیلی دانشجویان با گرایش آنان نسبت به هویت ملی وجود ندارد. با وجود این نتایج تحلیلی نشان داد که مهم ترین تفاوت در گرایش دانشجویان نسبت به هویت ملی، تفاوت برحسب رشته ی تحصیلی می باشد؛ به طوری که رتبه بندی گرایش دانشجویان حاکی از آن است که گرایش دانشجویان رشته های فنّی و مهندسی و علوم پایه نسبت به هویت ملی، در حد بالا، دانشجویان رشته های علوم انسانی و هنر و معماری در حد متوسط و دانشجویان رشته های علوم کشاورزی و علوم پزشکی در حد پایین قرار دارد. بدین ترتیب، برای تقویت هویت ملی، برحسب ماهیت رشته های تحصیلی، بایستی برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های متفاوتی صورت پذیرد.
کلید واژگان
وضعیت تحصیلیگرایش به هویت ملی
دانشجویان
استان گلستان
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01




