بررسی سطح کیفی خدمات گردشگری و تأثیر آن در جذب گردشگر در مناطق روستایی
(ندگان)پدیدآور
خسروبیگی برچلویی, رضاتقیلو, علیاکبرشایان, حمیددرویشی, حسننوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
به منظور دستیابی به اهداف توسعه گردشگری در مناطق روستایی، ارتقای سطح کیفی این خدمات برای توسعه خدمات فیزیکی و فرهنگی گردشگری روستایی، از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. با توجه به وجود امکانات و توانهای گردشگری برای توسعه گردشگری در روستاهای هدف در محور یاسوج – شیراز، بررسی سطح کیفی خدمات مرتبط ضروری است. مقاله حاضر سعی دارد سطح کیفی ابعاد مختلف خدمات گردشگری را بررسی کند و تاثیر آن را در جذب گردشگر در هشت روستای هدف محور شیراز – یاسوج تعیین نماید. روش تحقیق مقاله توصیفی- تحلیلی و همبستگی بوده جمع آوری دادهها از طریق پرسشنامه در حجم نمونه 338 نفر انجام شده است. و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Spss و رتبه بندی سطح کیفی خدمات در روستاهای مورد نظر با فن تصمیم گیری چند معیاره برنامه ریزی توافقی و تاپسیس انجام شده است. بر اساس آزمونt  استیودنت، سطح کیفی خدمات در سکونتگاههای هدف گردشگری بالاتر از حد مورد انتظار ارزیابی شده است. براساس آزمون همبستگی اسپیرمن، بین سطح کیفی خدمات و میزان جذب گردشگر با ضریب 747/0 و سطح معناداری 033/0 رابطه مستقیم وجود دارد. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد معیارهایی همچون  روابط متقابل جامعه میزبان و میهمان، کیفیت مواد غذایی و آشامیدنی، ویژگیهای طبیعی و کیفیت حمل و نقل بهترتیب با ضرایب تعیین 889/0، 480/0، 310/0 و 181/0 بیشترین تاثیر را بر میزان جذب گردشگر در روستاهای هدف داشته است.
کلید واژگان
گردشگریکیفیت خدمات
رضایتمندی
روستاهای هدف
محور شیراز- یاسوج
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01
ناشر
دانشگاه گلستانسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه حکیم سبزواریاستادیار گروه جغرافیای دانشگاه ارومیه
دانشیار گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد
کارشناسارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2538-57392538-4821




