دوره 17, شماره 65
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
راستنمایی احادیث رجعت (دانشگاه قرآن و حدیث, 2012-09-22)در این نوشتار روایات رجعت _ که در کتاب بحار الانوار جمعآوری شده است _ برحسب دلالت به چند گروه تقسیم شدهاند و از میان 160 روایتی که مرحوم مجلسی نقل کرده است، بیش از پنجاه روایت با حذف مضمونهای تکراری انتخاب شده است و با ...
 
- 
گونهشناسی شناختهای اثرگذار در اخلاق (دانشگاه قرآن و حدیث, 2012-09-22)هدف این بررسی آن است که روشن سازد در احادیث پیشوایان دین، برای اصلاح رذایل و تقویت فضایل اخلاقی، از چه نوع شناختهایی استفاده شده است. روش بررسی کتابخانهای و توصیفی است. بدین منظور، احادیث فضایل و رذایل اخلاقی مورد مطالعه ...
 
- 
تضارب آرای رجالی امام خمینی و آیةالله خویی در باره محمد بن اسماعیل، استاد کلینی (دانشگاه قرآن و حدیث, 2012-09-22)کلینی بیواسطه از محمد بن اسماعیل بدون افزودن پسوند و پیشوندی، 831 حدیث نقل نموده است. بیشتر محقّقان عرصه حدیث و کاربران دانش رجال، مراد از وی را محمّد بن اسماعیل بندقی نیشابوری تعیین کردهاند. دو فقیه معاصر امام خمینی و ...
 
- 
نگاه حوزه بغداد به راویان و آرای رجالی مدرسه حدیثی قم (دانشگاه قرآن و حدیث, 2012-09-22)شهرت رویکرد متفاوت دو مدرسه قم و بغداد در تعامل با حدیث و معارف نقلی و معیارهای ایشان در اعتبار سنجی روایات، ترسیم فضایی کاملاً متفاوت و متقابل را از این دو مدرسه درپی داشته است. این در حالی است که نگاه حوزه بغداد به قم ...
 
- 
جستاری در باره اصطلاح حدیث قوی (دانشگاه قرآن و حدیث, 2012-09-22)واکاوی دقیق معانی اصطلاحات و مصداق یابی آن، از جمله مسائلی است که در مطالعات حدیث شناختی از اهمّیّت بسزایی برخوردار است؛ زیرا گاه یک واژه در ادوار و مکاتب مختلف، مفاهیم گوناگون را افاده میکند. از این رو، بررسی معانی دقیق ...
 
- 
معقولیت ایمان (دانشگاه قرآن و حدیث, 2012-09-22)در برخی از روایات استدلالی برای معقولیت اعتقاد به خداوند و روز جزا ارائه شده است که مضمونی به این شکل دارد: اگر خدا و روز جزایی در کار بود، ما از ایمان خود بهره فراوان بردهایم و در صورتی که باور ما خطا از آب درآمد، زیانی ...
 
- 
بررسی و ارزیابی وجوه جمع بین روایات «اهل الذکر» و سیاق آیات (43 سوره نحل و هفتم سوره انبیا) در دیدگاه مفسران (دانشگاه قرآن و حدیث, 2012-09-22)قرآن کریم در دو مورد (سوره نحل، آیه 43 _ 44 و سوره انبیا، آیه 7) مرجعیت «اهل الذکر» را، دست کم در حوزه معارف دین، پذیرفته است. در مورد اصطلاحشناسی این تعبیر در بین قرآن پژوهان دو نظریه عمده به چشم میخورد: جمعی که با ...
 



