بررسی میزان پایبندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ تربیت بدنی، به اصول اخلاق پژوهش، در: دانشگاههای تهران
(ندگان)پدیدآور
نسترن بروجنی, ایماناسدی, حسننصیری, خسرونوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این تحقیق، بررسی میزان پایبندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ تربیت بدنی به اصول اخلاق پژوهش در دانشگاههای تهران است. جامعۀ آماری پژوهش 1100 نفر از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی رشتۀ تربیت بدنی بودند که 500 نفر از آنها بهعنوان نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. ضریب پایایی پرسشنامه با روش ضریب آلفای کرونباخ 86/0 گزارش شده است. برای تعیین توزیع دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و برای بررسی روابط بین دادهها از ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی بهطور شایان توجهی اصول اخلاق پژوهش را رعایت میکنند و صداقت پژوهشی متوسطی دارند. نتایج پژوهش ارتباط معنادار بین سال ورود دانشجویان و نگرش آنان دربارۀ پایبندی به اخلاق پژوهش، و بین مقطع تحصیلی و نگرش دربارۀ پایبندی به اخلاق پژوهش را نشان میدهد. بین مقطع تحصیلی دانشجویان و نگرش آنها دربارۀ میزان پایبندی به اخلاق پژوهش ارتباط معنادار منفی به میزان 733/0-=P و در سطح معناداری 01/0≤ P مشاهده شد. نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین دانشجویان مقطع کارشناسیارشد و دکتری تربیت بدنی از نظر نگرش دربارۀ پایبندی به اخلاق پژوهش، تفاوت معناداری وجود دارد. براساس نتایج پژوهش نیاز به آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با اصول اخلاق پژوهش احساس میشود.
کلید واژگان
اخلاق پژوهشایران
تحصیلات تکمیلی
تربیت بدنی
تهران
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراناستاد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران،ایران
استادیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2008-93412676-427X




