رتبهبندی عوامل مؤثر بر رفتار مصرفکنندگان محصولات ورزشی با استفاده از AHP
(ندگان)پدیدآور
عبدالملکی, حسینمیرزازاده, زهراساداتعلی دوست قهفرخی, ابراهیمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از جنبههای مشترک همة انسانها، صرفنظر از میزان تحصیلات، سطح درآمد، محل سکونت و غیره، این است که همة آنها مصرفکنندهاند. نکتۀ کلیدی موفقیت استراتژی بازاریابی، درک رفتار مصرفکننده است. بنابراین هدف از این تحقیق رتبهبندی عوامل مؤثر بر رفتار مصرفکنندۀ ورزشی بود. تحقیق حاضر توصیفی بود. گروه تحقیق متشکل از شانزده نفر از استادان مدیریت ورزشی بود. از روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی بهمنظور شناسایی مؤلفهها استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه بود. در مجموع عوامل بهدستآمده به پنج دسته، عوامل مربوط به آمیختۀ بازاریابی، عوامل شخصی، عوامل روانی، عوامل اجتماعی و عوامل فرهنگی تقسیم شدند. نتایج فرایند تحلیل سلسلهمراتبی نشان داد، آمیختۀ بازاریابی با وزن نسبی 323/0 مهمترین عامل تأثیرگذار است و پس از آن بهترتیب عوامل روانی (245/0)، عوامل فردی (185/0)، عوامل اجتماعی (141/0) و عوامل فرهنگی (107/0) قرار دارند. همچنین با توجه به نرخ سازگاری بهدستآمده (04/0)، اعتبار مناسب این اطلاعات تأیید شده است. چنانچه شرکتهای تولیدکنندۀ محصولات ورزشی تلاش کنند که با ترکیبی بهینه و متناسب از عوامل بهدستآمده در این تحقیق خواستههای مصرفکنندگان را تأمین کنند، قادر خواهند بود که مصرفکنندگان خود را به مشتریان وفادار تبدیل کنند.
کلید واژگان
بازاریابیرفتار مصرفکننده
فرایند تحلیل سلسلهمراتبی
محصولات ورزشی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامیاستادیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
دانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2008-93412676-427X




