نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorولوی, علیمحمدfa_IR
dc.contributor.authorبخشی زاده, سمیهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T09:29:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T09:29:04Z
dc.date.available1399-07-09T09:29:04Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T09:29:04Z
dc.date.issued2014-04-21en_US
dc.date.issued1393-02-01fa_IR
dc.date.submitted2014-09-10en_US
dc.date.submitted1393-06-19fa_IR
dc.identifier.citationولوی, علیمحمد, بخشی زاده, سمیه. (1393). غزوه ی تبوک، حرکتی نظامی یا تدبیری اجتماعی ـ سیاسی. تاریخ اسلام و ایران, 24(21), 151-169. doi: 10.22051/hii.2014.790fa_IR
dc.identifier.issn2008-885X
dc.identifier.issn2538-3493
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/hii.2014.790
dc.identifier.urihttps://hii.alzahra.ac.ir/article_790.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/362552
dc.description.abstractغزوه ‌ی تبوک در نهمین سال از هجرت پیامبر (ص) و مصادف با زمانی رخ داد که اسلام سراسر جزیره ‌ العرب را در ‌ برگرفته بود و شبه ‌ جزیره در حال کسب بزرگ ‌ ترین تجربه ‌ ی سیاسی خود بود. در این دوره، مردمی که فهم سیاسی ‌ شان درحد پذیرش نظام ‌ های پدرسالارانه بود، در پرتو اسلام به سمت تشکیل امت اسلامی و حکومت متمرکز پیش ‌ می ‌ رفتند و به ‌ لحاظ اجتماعی دوره ‌ ای متفاوت را تجربه می ‌ کردند. در چنین شرایطی و در برخورد با اوضاع جدید، سه جهت ‌ گیری کلی در جامعه ایجاد شد؛ برخی به پاسداری از سنن گذشته پرداختند، بعضی موافقان منفعت ‌ طلب و فرصت ‌ جو درپی تثبیت قدرت و تحکیم جایگاه فردی و قبیله ‌ ای خود بر ‌ آمدند و گروهی نیز با علاقه ‌ مندی به دفاع از آموزه ‌ های دینی، با سنن پیشین مقابله کردند. در این شرایط، یکی از وظایف مهم پیامبر (ص) به ‌ عنوان رهبر سیاسی ـ اجتماعی جامعه، شناسایی و اصلاح این وضعیت بود. ایشان برای این کار به آوردگاه ‌ هایی برای محک زدن یاران خود نیاز داشتند.   در روایات و اخبار غزوه ‌ ی تبوک، نشانه ‌ هایی دیده می ‌ شود که اصالت نظامی این حرکت را به چالش می ‌ کشد. آیا هدف پیامبر (ص) از تدارک این غزوه، مقابله با تحرکات نظامی امپراتوری روم بود یا این غزوه را به ‌ دنبال اهداف خاص سیاسی ـ اجتماعی برنامه ‌ ریزی کرد و هدف از سازماندهی آن، ایجاد فضایی برای شناسایی و شناساندن جریان ‌ های سیاسی ـ اجتماعی درون جامعه بود؟   برای پاسخگویی به این سؤالات می ‌ توانیم حوادث این غزوه را به روش ‌ های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. در این مقاله این موضوع را در سخنان پیامبر و خطبه ‌ های قطعی ‌ الصدور از جانب ایشان بررسی کردیم. برای این کار به تحلیل محتوای متن سخنرانی پیامبر (ص) در تبوک پرداختیم و برای اطمینان از درستی استنباطات، این متن را با متن خطبه ‌ ی ایشان در اعزام نیروی نظامی به مؤته مقایسه کردیم؛ زیرا به ‌ لحاظ زمان، مکان و هدف حرکت با هم شباهت ‌ های زیاد دارند. این مقایسه نشان داد که هدف اصلی پیامبر (ص) از لشگرکشی به تبوک، نظامی نبود؛ بلکه ایشان در این غزوه هدفی کاملاً سیاسی ـ اجتماعی را دنبال می ‌ کردند.fa_IR
dc.format.extent758
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراfa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofتاریخ اسلام و ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofHistory of Islam and Iranen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/hii.2014.790
dc.subjectپیامبر (ص)fa_IR
dc.subjectغزوه ‌ ی تبوکfa_IR
dc.subjectسریه ‌ ی مؤتهfa_IR
dc.subjectتحلیل محتواfa_IR
dc.subjectسخنرانیfa_IR
dc.titleغزوه ی تبوک، حرکتی نظامی یا تدبیری اجتماعی ـ سیاسیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentاستاد گروه تاریخ دانشگاه الزهراfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجو ی کارشناسی ارشد تاریخ دانشگاه الزهراfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue21
dc.citation.spage151
dc.citation.epage169


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد