دوره 3, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • شناخت‌های لازم در سلوک عملی با نظر به آرای علامه جوادی آملی 

    رودگر, محمدجواد (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2011-06-22)
    نوشتار حاضر در صدد تبیین اجمالی شناخت‌های لازم در سلوک عملی و شرایط، مبانی و مقدمات آن،بر محور آرای علامه جوادی آملی است. نیز کوشش شده است تا گامی در نظام‌سازی سلوکِ وحیانی در بُعد ایجابی برداشته و راهبردها و کاربردهای آن ...

  • پیدایی کثرت از منظر عرفان و فلسفه 

    میری (حسینی), سید محسن (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2011-06-22)
    مقالهٴ حاضر، نخست به تبیین اجمالی برخی مبانی نظری عرفانی در پیدایش عالم، همچون وحدت شخصی وجود و اعتباری بودن کثرت، تعینات وجود قبل از پیدایش کثرت و پس از آن می‌پردازد. سپس نحوهٴ پیدایی عالم را از منظر عرفان برمی‌رسد و در ...

  • آیا عرفان نظری ممکن است؟ 

    فنایی اشکوری, محمد (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2011-06-22)
    عرفان نظری از علومی است که در حدود قرن هفتم هجری در جهان اسلام، عمدتا به ابتکار محیی الدین ابن عربی شکل گرفت و از آن زمان تاکنون در حوزه‌های معنوی و حِکمی اسلامی مطرح بوده است. این علم عهده‌دار ارائهٴ جهان‌بینی عرفانی است ...

  • مرزهای میان عرفان نظری و فلسفه 

    جوادی آملی, آیت الله (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2011-06-22)
    آدمی برای شناخت واقعیت‌ها از چهار روش حسی تجربی، نقلی وحیانی، عقلی برهانی و شهودی عرفانی بهره می‌برد و از همین رهگذر، علوم گوناگونی را محقق کرده است که در بین آنها فلسفه و عرفان نظری، از روش عقلی برهانی استفاده می‌کنند. ...

  • فص حکمة مَلکیه فی کلمة لوطیه 

    پارسانیا, حمید (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2011-06-22)
    فص لوطی مشتمل بر حکمتی است که بر قلب حضرت لوطA به حسب اسم غالب بر او، افاضه شده است. این حکمت مستفاد از تمنای قوت و شدتی است که قرآن کریم به او نسبت می‌دهد. قیصری اهم مطالبی را که این فص به آنها می‌پردازد، سه مطلب می‌داند: ...