دوره 4, شماره 4
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
مسأله منطقی شر از دیدگاه آلوین پلانتینگا (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2012-12-21)ملحدان معاصر، وجود شر در جهان را انتقادی قوی بر اعتقادات دینی دانستهاند. ایشان مدعی هستند میان وجود شر و اعتقاد به خدایی با قدرت بی نهایت و خیر محض، تناقض وجود دارد و نمیتوان هم به خدا و هم به وجود شر اعتقاد داشت. مسألۀ ...
 
- 
تأملی بر روششناسی در علوم انسانی (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2012-12-21)موقعیت جدید اسلام در جهان معاصر و ضرورت نقشآفرینی آن به عنوان منبعی غنی در سامان بخشیدن به هویت فرهنگی و تمدنی مسلمانان در پرتو علوم مبتنی بر معرفت دینی و توحیدی از یکسو و بازتولید متونی با جهتگیریهای غیردینی و گاه ...
 
- 
اندر حکایت عقلگریزی صوفیان (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2012-12-21)در بخشی از ادبیات عرفانی و سخنان برخی از منسوبان به عرفان، عقل و عرفان در برابر هم قرار گرفته، دو راه ناسازگار و مخالف یکدیگر تلقی شدهاند. این گروه، عقل را یک منبع یا راه تحصیل معرفت نمیدانند و برای دستاوردهای عقل و در ...
 
- 
حدوث و قدم زمانی عالم (بررسی آرای حکیمان معاصر، علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی، و آیتالله مصباح یزدی) (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2012-12-21)حدوث و قدم زمانی عالم، از کهنترین مسائل فلسفی است. صدرالمتألهین بر اساس حرکت جوهری وتجدد مداوم عالم، پاسخی جدید به این مسأله داده است. گفتههای فیلسوفان معاصر این مکتب، گامی در تنقیح و پرورش نظریۀ صدرایی است؛ اما در این ...
 
- 
نقد و بررسی تئوری خطای جی. ال. مکی در فرا اخلاق (بر اساس مبانی آیت الله جوادی آملی) (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2012-12-21)جی. ال. مکی، در کتاب معروف خود در باب فلسفه اخلاق به نام اخلاق: جعل درست و خطادیدگاه شکگرایانهای را مطرح میکند که براساس آن، از آنجا که احکام و گزارههای اخلاقی صدقشان را منوط به عینیت ارزشها و حقایق ...
 
- 
پارادوکس مرتبه مثالی نفس حادث در نفسشناسی صدرالمتألّهین (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2012-12-21)موجودات مثالی به رغم تجرد، از عوارض ماده (مقدار، اندازه و شکل) خالی نیستند؛ در حالیکه این عوارض، به گونهای در تعین شخصی و در نتیجه تفرد موجودات، نقش دارند و باعث جزئی شدن این صور میشوند. با فرض «مرتبۀ مثالی» برای نفس ...
 



