نقش منابع دینی در حکمت متعالیه
(ندگان)پدیدآور
موسوی, خلیلکیاشمشکی, ابوالفضل
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
نگرشی که ملاصدرا، حکیم بینظیر شیرازی سده 11 هجری به فلسفه دارد، تا حدودی متفاوت از سایر دیدگاههاست. او فلسفه و حکمت را نردبان رشد و ترقی انسانیت، سکوی پرتاب به سوی خدا و در یک جمله آن را مقدمه تشبه انسان به آفریدگارش میداند (ملاصدرا، 1410، ج1، ص20).
چنین نگاهی که حکایت از معتقدات راسخ او دارد، در قالب اسفار اربعه عرفانی با مبانی و اصول عقلی استوار شده و نام «حکمت متعالیه» را به خود گرفته است، در حالی که جلال و شکوه خود را مرهون هماهنگی و همسویی با قرآن و سنّت دانسته، نفرین خود را نثار فلسفهای میکند که قوانینش مطابق با کتاب و سنّت نباشد (همان، ج8، ص303)؛ بنابراین به یک مکتب متعالی فلسفی در جهان اسلام و فراسوی آن تبدیل شده است. نقش منابع دینی در جایگاه فعلی حکمت متعالیه اگر بیشتر از عرفان، کلام و مکاتب فلسفی مشّایی و اشراقی نباشد، قطعاً و یقیناً کمتر نیست؛ زیرا به اذعان پژوهشگران معاصر بسیاری از مسائل مهم و اساسی حکمت متعالیه با الهام و اقتباس از قرآن و روایات وارد این مکتب شده و بر بسیاری دیگر از مسائل و موضوعات، آیات و روایات به عنوان مؤید سایه افکندهاند.
نگارنده معتقد است نقش اساسی در نشو و نمای حکمت متعالیه از آنِ منابع اصیل دینی یعنی کتاب و سنّت میباشد؛ مسائل مهمی چون اصالت وجود، قانون علیت، حرکت جوهری و مباحث الهیات بالمعنیالأخص که پایه و ریشه حکمت متعالیه را تشکیل میدهند، از منابع دینی الهام گرفته شده و مباحث پیرامون آنها از آیات و روایات استخراج شدهاند.
کلید واژگان
: قرآنسنّت
حکمت متعالیه
اقتباس
استشهاد
ملاصدرا
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
جامعه المصطفی العالمیهسازمان پدید آورنده
طلبه سطح چهار عرفاندانشیار دانشگاه امیرکبیر-



