هنجارهای ذهنی انگورکاران پیرامون بکارگیری طرح اصلاح و بهبود باغهای انگور و عوامل تأثیرگذار بر آن در شهرستان خرمدره
(ندگان)پدیدآور
گلباز, شیرینکرمی دهکردی, اسماعیلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هنجارهای ذهنی بهعنوان یکی از عوامل اجتماعی تأثیرگذار بر رفتار کشاورزان به شمار میروند و عامل مهمی در مدیریت اثربخش برنامههای آموزش و ترویج کشاورزی تلقی میگردند. پژوهش حاضر، با هدف شناخت هنجارهای ذهنی انگورکاران در بکارگیری طرح اصلاح و بهبود باغهای انگور بهعنوان یک نوآوری و عوامل تأثیرگذار بر آن انجام شده است. دادهها با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه ساختارمند با 260 نفر از بین 3942 نفر انگورکاران شهرستان خرمدره، با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای گردآوری شد. پس از تأیید روایی محتوای پرسشنامه، سنجش روایی و پایایی سازههای مورد بررسی با کمک تحلیل مؤلفههای اصلی دادههای گروهبندی شده به دست آمد، نتایج نشان داد که هنجارهای ذهنی جامعه، موافق بکارگیری این نوآوری است و در بین انگورکاران پذیرنده یا عضو طرح نسبت به انگورکاران غیر عضو، این سطح موافقت بالاتر بود. همچنین نتایج نشان داد که متغیرهای نگرش نسبت به مزیت نسبی نوآوری، شرکت در دورههای آموزشی - ترویجی، منابع اطلاعاتی غیررسمی برون روستا و درون روستا، مداخلهگری دولتی (در قالب طرح اصلاح و بهبود باغهای انگور)، میزان اعتماد به اطلاعات کارشناسان، تعداد اعضای خانوار، سن انگورکاران، میزان عملکرد در هکتار، در کل بهطور مستقیم و غیرمستقیم 58 درصد از هنجارهای ذهنی پذیرش نوآوریرا تبیین میکنند.
کلید واژگان
طرح اصلاح و بهبود باغهای انگورهنجارهای ذهنی
نگرش نسبت به مزیت نسبی نوآوری
نوآوری کشاورزی
ترویج کشاورزی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای ترویج و آموزش کشاورزی، گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجاندانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان




