دوره 11, شماره 43

 

ارسال های اخیر

  • حق جنسی در اسلام و کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان (با نگاهی نقادانه بر کنوانسیون) 

    عابدی, احمد؛ مهرکش, احسان (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی, 2014-12-22)
    درباره حق جنسی زن و مرد ـ به جز موارد اندکی که با مراجعه به کتب مفصّل فقهی و بعضاً اصولی، قابل استنتاج است ـ میان فقهای امامیه اختلافی وجود ندارد؛ بدین‌معنا که زن، موظف است در هر زمان یا مکانی که شایسته این عمل باشد، درخواست ...

  • پژوهشی در وضعیت نکاح و مهر سفیه در فقه و حقوق ایران 

    الشریف, محمدمهدی؛ جلالی, مریم؛ اکرمی ابرقوئی, زهرا (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی, 2014-12-22)
    قانون مدنی در باب لزوم رشد در نفوذ نکاح، حکم صریحی ندارد. قریب به اتفاق فقیهان امامی‌به دلیل وجود تبعات مالی نکاح و بر اساس قواعد عمومی‌حجر سفیه و یا بر اساس نصوص خاص، نکاح سفیه بدون اذن ولی را غیرنافذ شمرده‌اند. برخی ...

  • تقصیر نوعی تأمّلی در تعامل متافیزیک و واقعیت در شکل‌گیری مفاهیم حقوقی 

    شهابی, مهدی؛ مسعودی‌پور, آزاده (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی, 2014-12-22)
    پیدایش و ظهور مفهوم تقصیر نوعی به نخستین سال‌های قرن نوزدهم باز می‌گردد تا پاسخی باشد به منتقدین تقصیر شخصی که آن را در برقراری عدالت اصلاحی فاقد کارایی لازم دانسته و بر کارکرد ترمیمی نظام جبران خسارت تأکید می‌کردند. ...

  • قاعده حریم حمی 

    داودی, سعید (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی, 2014-12-22)
    از قواعد فقهی که می‌توان با استفاده از آیات و روایات، آن را بنا نهاد، قاعده «حریم حمی» یا «مراقبت از حریم احکام الهی» است. برابر این قاعده، حرمت قطعی را در موارد خاص و مهم، می‌توان از نقطه کانونی به محیط پیرامونی گسترش داد ...

  • اعتراض به نظر کارشناس 

    حیدری, سیروس؛ رزمجو, محمدحسین (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی, 2014-12-22)
    کارشناسی در مقررات آیین دادرسی مدنی ایران ازجمله وسایل  اثبات ادعا شمرده شده است و زمانی مورد استفاده واقع می‌شود که امر موضوعی مورد اختلاف در دعوای مطروحه، دارای جنبه فنی و تخصصی باشد. در این قبیل موارد، حکم دادگاه مستند ...

  • جواز حبس مدیون در صورت تردید در وضعیت مالی او از منظر فقه امامیه 

    صفری, محسن؛ عبدصالح شاهنوش فروشانی, محمد (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی, 2014-12-22)
    ادله مختلف ـ برخی آیات قرآن و برخی از روایات ـ  نشان می‌دهد، در صورتی که مدیون ناتوان از پرداخت دین باشد، تا زمان دارا‌شدن به او مهلت داده می‌شود. در‌ اینجا دو سؤال قابل طرح است: اولاً در مقام شک در حال مدیون، اصل بر چیست؟ ...