• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامت
    • دوره 9, شماره 34
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامت
    • دوره 9, شماره 34
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    هنجاریابی پرسشنامه رفتار غذا خوردن کودکان (CEBQ)

    (ندگان)پدیدآور
    نوحی, شهنازجان بزرگی, مسعودآگاه هریس, مژگاننجیمی, آویسا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    865.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی- پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: در ایجاد مشکلات وزن در کودکان و بزرگسالان، بر تفاوت­های فردی در چندین بُعد سبک غذاخوردن و تغذیه دلالت شده است. در این مطالعه هنجاریابی، روایی و پایایی پرسشنامه رفتار غذا خوردن کودکان موردبررسی قرار داده شده است. روش: این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. این پرسشنامه شامل 35 سؤال است که هشت عامل مؤثر بر رفتار غذا خوردن (لذت بردن از غذا، پاسخ‌دهی به غذا، حساس شدن به غذاهای جدید، آرام خوردن، پاسخ‌دهی به سیری، پرخوری هیجانی، میل به نوشیدنی و کم­خوری هیجانی) را اندازه می‌گیرد. آزمودنی­های پژوهش 325 نفر از دانش­آموزان مقطع ابتدایی بودند که به روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ ای انتخاب شدند. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی اکتشافی به روش تجزیه به مؤلفه­ های اصلی و از روش آلفای کرانباخ برای بررسی میزان پایایی استفاده شد. یافته‌ها: یافته­ های بخش تحلیل عاملی نشان داد که با تحلیل عاملی سؤالات و چرخش نتایج با روش واریماکس هشت مؤلفه آشکار می­شود که تعداد این مؤلفه­ های به دست آمده و نیز سؤالاتی که با این مؤلفه­ ها بار عاملی بالایی داشتند تا حد زیادی با یافته­های مؤلفین پرسشنامه همخوان است. نتیجه‌گیری: پرسشنامه نهایی به‌دلیل استحکام ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی مناسب قابلیت به‌کارگیری توسط پژوهشگران مختلف را دارا است.
    کلید واژگان
    رفتار غذاخوردن
    کودکان
    چاقی
    تحلیل عاملی
    هنجاریابی

    شماره نشریه
    34
    تاریخ نشر
    2020-08-22
    1399-06-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.
    استاد گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم
    دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
    استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه دانش البرز، قزوین، ایران.

    شاپا
    2322-1283
    2538-5585
    URI
    https://dx.doi.org/10.30473/hpj.2020.42927.4189
    http://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_6967.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/359716

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب