• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامت
    • دوره 7, شماره 28
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامت
    • دوره 7, شماره 28
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر برنامۀ تفکر سازنده (PATHS) بر شایستگی اجتماعی و هیجانی، واسطه‌های عصبی- شناختی و هیجانی، اختلالات برون‌نمود و ارتباط آن با سلامت جسمی و روانی کودکان

    (ندگان)پدیدآور
    بهراد, بهنام
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    748.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی- پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: اختلالات رفتاری بعنوان شایعترین اختلالات دورۀ کودکی هزینه‌های بهداشتی، فردی، خانوادگی، آموزشی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی دارند که از طریق واسطه‌های عصیبی-شناختی و هیجانی تأثیری گسترده بر سلامت جسمی و روانی کودکان دارند. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر نسخۀ فارسی برنامۀ PATHS بر کاهش مشکلات و اختلالات رفتاری برون‌نمود کودکان بود. روش: از نوع شبه آزمایشی(گروههای کنترل نامعادل) بود. به این منظور تعداد 600 دانش‌آموز پسر سنین 6 تا 12 سال از پایه‌های آمادگی تا پایۀ ششم بر اساس ملاکهای ورودی همسانی طبقات اجتماعی و اقتصادی و شرایط آموزشی و فقدان اختلالات شدید جسمی و روانی بصورت در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایشی جایگزین شدند. هر دو گروه پیش و پس از مداخلات به وسیلۀ فرم گزارش معلم آخنباخ (TRF) مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایشی به مدت یک سال تحصیلی (هفته­ای دو جلسه) تحت مداخلۀ برنامۀ PATHS قرار گرفت. همزمان گروه کنترل برنامه‌های متعارف خود را دریافت کرد. یافته‌ها: با استفاده از تحلیل کواریانس روشن شد که گروه آزمایشی در خرده‌مقیاسهای اختلالات برون‌نمود TRF کاهش معنی‌داری نشان داده‌اند و این تفاوت کاهش در مقایسه با گروه کنترل نیز معنادار بوده است (05/0pنتیجه گیری: این مطالعه با توجه به خلاء برنامه‌های جامع، مستمر و مبتنی بر شواهد برای این دسته از مداخلات، چشم‌انداز روشنی را برای گسترش چنین برنامه‌هایی ترسیم می‌کند
    کلید واژگان
    برنامۀ PATHS
    شایستگی اجتماعی و هیجانی
    اختلالات رفتاری برون نمود
    سلامت جسمی و روانی کودکان
    واسطه های عصبی-شناختی

    شماره نشریه
    28
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    سازمان پدید آورنده
    استادیار روانشناسی سلامت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

    شاپا
    2322-1283
    2538-5585
    URI
    https://dx.doi.org/10.30473/hpj.2019.39733.3980
    http://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_5581.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/359644

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب