اثربخشی مداخلات روانی آموزشی بر بهبود بهزیستی روانشناختی بیماران مبتلا به سرطان
(ندگان)پدیدآور
رمضانی, فریدونآهی, قاسمنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: شواهد قابلتوجه موجود نشان میدهد که بیماران مبتلا به سرطان از ناراحتیهای روانشناختی طولانیمدت و اساسی مرتبط با اشکال متفاوت سرطان و درمان طبی آن رنج میبرند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلات روانی آموزشی بر بهبود بهزیستی روانشناختی بیماران مبتلا به سرطان انجام شد. روش: در یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیشآزمون ـ پسآزمون و گروه کنترل، 12 نفر از بیماران 20 تا 40 ساله مبتلا به سرطان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. افراد گروه آزمایش در معرض مداخلات 12 جلسهای روانی آموزشی قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل در معرض چنین مداخلهای قرار نگرفتند. مقیاس تظاهر بهزیستی روانشناختی در مورد شرکتکنندگان اجرا گردید. دادههای پژوهش به کمک نرمافزار آماری SPSS16 و با استفاده از روش تحلیل کوواریانس یکراهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مداخلات روانی آموزشی سبب افزایش بهزیستی روانشناختی بیماران گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل میشوند. نتیجهگیری: مداخلات روانی آموزشی نقش قابلتوجهی در بهبود بهزیستی روانشناختی بیماران مبتلا به سرطان دارد.
کلید واژگان
مداخلات روانی آموزشیبهزیستی روانشناختی
سرطان
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
مربی گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور.استادیار ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند ،ایران.
شاپا
2322-12832538-5585




