نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسلیمانی, سمیراfa_IR
dc.contributor.authorعلی دوست قهفرخی, فرشتهfa_IR
dc.contributor.authorرضایی, علی محمدfa_IR
dc.contributor.authorبارانی, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T09:14:44Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T09:14:44Z
dc.date.available1399-07-09T09:14:44Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T09:14:44Z
dc.date.issued2017-03-21en_US
dc.date.issued1396-01-01fa_IR
dc.date.submitted2017-01-22en_US
dc.date.submitted1395-11-03fa_IR
dc.identifier.citationسلیمانی, سمیرا, علی دوست قهفرخی, فرشته, رضایی, علی محمد, بارانی, محمد. (1396). ویژگی های روانسنجی پرسشنامه شکوفایی (HFQ) در دانشجویان ایرانی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی, 7(27), 83-102. doi: 10.22054/jem.2017.18370.1461fa_IR
dc.identifier.issn2252-004X
dc.identifier.issn2476-6240
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/jem.2017.18370.1461
dc.identifier.urihttp://jem.atu.ac.ir/article_7945.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/357784
dc.description.abstractروان شناسی مثبت به عنوان رویکردی جدید در حیطه روانشناسی بر سلامت روان و ارتقاء بهزیستی تاکید دارد. در حقیقت روانشناسی مثبت علم شادکامی و شکوفایی انسان است، در این راستا یکی از عوامل مهم در موفقیت انسان ها شکوفایی می باشد. شکوفایی ترکیبی است از احساس خوب و کارکرد موثر در زندگی که با سطح بالای بهزیستی روانی مترادف است و سلامت روان را به طور خلاصه نشان می دهد. هدف اساسی این مقاله بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه شکوفایی دانشجویان ایرانی (HFQ) بر مبنای مدل سلیگمن می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه های شهر تهران در سال 94 می باشد. نمونه ی مورد بررسی 300 دانشجو (135 دختر و 165 پسر) است که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. <br /> به منظور تحلیل داده‌ها از روش‌های تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، همبستگی پیرسون و همبستگی سؤال- نمره کل و تحلیل پایایی به کمک نرم‌افزارهای SPSSV22 و LISRELV8.80 استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی ساختار چهار عاملی HFQ را مورد تائید قرار داد. نتایج اعتبار همگرای پرسشنامه شکوفایی (HFQ) از طریق اجرای همزمان آن با پرسشنامه های "خودشکوفایی اهواز" و " شکوفایی دینر" و اعتبار واگرای آن از طریق "پرسشنامه افسردگی بک" بررسی و مورد تائید قرار گرفت. ضریب پایایی پرسشنامه شکوفایی (HFQ) برای عامل های هیجانهای مثبت، روابط، معنایابی، پیشرفت و کل پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ به ترتیب 82/0، 61/0، 77/0 ، 78/0 و 90/0 به دست آمد. در نهایت با توجه به ضرایب روایی و پایایی مطلوب، سهولت اجراء، نمره گذاری و تعبیر و تفسیر و همچنین زمان اندک برای پاسخگویی می توان گفت پرسشنامه شکوفایی (HFQ) واجد شرایط لازم برای استفاده در پژوهش های روان شناختی به منظور اندازه گیری میزان شکوفایی است و پیشنهاد می شود در مطالعات آتی به منظور تعیین میزان شیوع شکوفایی در جامعه دانشجویی مورد استفاده قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent460
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه اندازه گیری تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofQuarterly of Educational Measurementen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/jem.2017.18370.1461
dc.subjectپرسشنامه شکوفاییfa_IR
dc.subjectهیجانهای مثبتfa_IR
dc.subjectروابطfa_IR
dc.subjectمعنایابیfa_IR
dc.subjectپیشرفتfa_IR
dc.titleویژگی های روانسنجی پرسشنامه شکوفایی (HFQ) در دانشجویان ایرانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجو دکتری روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue27
dc.citation.spage83
dc.citation.epage102


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد