مقایسه اثربخشی درمان هیپوونتلاسیون و آموزش تنظیم هیجان بر علائم اضطراب زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر
(ندگان)پدیدآور
تقی پور, بهزادبرزگران, رقیهزالی کره ناب, نعمتنوع مدرک
Textمقاله اصلی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان هیپوونتلاسیون و آموزش تنظیم هیجان بر علائم اضطراب زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر شهر اردبیل بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود که به مراکز جامع سلامت شهر اردبیل در پاییز سال 1398 مراجعه کرده بودند و45 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب، و به طور تصادفی در سه گروه برابر آزمایش و کنترل قرار گرفتند. طرح پژوهش نیمهآزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. گروههای آزمایشی درمان هیپوونتیلاسیون (12 جلسه و هر جلسه 17 دقیقه) و آموزش تنظیم هیجان (8 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه) طی 4 هفته تحت مداخله قرار گرفتند. و در این مدت بر گروه کنترل مداخلهی انجام نگرفت. پرسشنامههای علائم اضطراب بک (1986) به عنوان ابزار سنجش مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری در نمرات علائم اضطراب گروههای مداخله و کنترل وجود دارد. هم چنین نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد که درمان هیپووینتلاسیون در مقایسه با آموزش تنظیم هیجان در کاهش علائم اضطراب زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر موثرتر است.
کلید واژگان
درمان هیپوونتیلاسیونآموزش تنظیم هیجان
علایم اضطراب
اختلال اضطراب فراگیر
شماره نشریه
44تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازIslamic Azad University Ahvaz Branch
سازمان پدید آورنده
دانشگاه محقق اردبیلی، گروه روان شناسی، اردبیل، ایران.دانشگاه آزاداسلامی واحد اردبیل، گروه روان شناسی بالینی، اردبیل، ایران.
دانشگاه محقق اردبیلی، گروه روان شناسی، اردبیل، ایران.
شاپا
2008-84262676-6973




