اثربخشی مداخله آموزشی بر اساس الگوی باور سلامتی و خودکارآمدی بر رفتارهای ارتقادهنده سلامت روانی و جسمی زنان یائسه
(ندگان)پدیدآور
بهنام مرادی, مریماحدی, حسنصیرفی, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله اصلی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله آموزشی بر اساس الگوی باور سلامتی و خودکارآمدی بر رفتارهای ارتقادهنده سلامت روانی و جسمیزنان یائسه شاغل در مدارس غیردولتی شهر تهران در سال1396 انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه مدارس غیر دولتی دخترانه شهر تهران بود که از جامعه مذکور با روش نمونهگیری هدفمند 60 نفر از زنان یائسه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 30 نفر) جایگزین شدند. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. ابزارگردآوریدادهها پرسشنامه استانداردوالکر2 (2014) بود. به گروه آزمایش 6 جلسه 2 ساعته رفتارهای ارتقادهنده سلامت آموزش داده شد. دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیری و تک متغیری تحلیل شد. یافتهها نشان داد که مداخله آموزشی بر اساس الگوی باور سلامتی و خودکارآمدی در بهبود رفتارهای ارتقا دهنده سلامت گروه آزمایش اثربخش است.
کلید واژگان
الگوی باور سلامتیخودکارآمدی
رفتارهای ارتقادهنده سلامت جسمی وروانی
زنان یائسه
روان شناسی
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازIslamic Azad University Ahvaz Branch
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین المللی کیش، گروه روان شناسی سلامت، جزیره کیش، ایران.دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین المللی کیش، گروه روان شناسی سلامت، جزیره کیش، ایران.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، گروه روان شناسی سلامت، البرز، ایران.
شاپا
2008-84262676-6973




