نقش ابعاد حمایت اجتماعی در پیش بینی اشتیاق شغلی معلمان زن مدارس استثنایی دوره ابتدایی شهر اهواز
(ندگان)پدیدآور
قدم پور, عزت الهمنصوری, لیلابکدلی نصرآباد, حدیثنوع مدرک
Textمقاله اصلی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد حمایت اجتماعی در پیشبینی اشتیاق شغلی معلمان زن مدارس استثنایی دوره ابتدایی شهر اهواز بود. نمونه پژوهش شامل 132 نفر از جامعه مذکور بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه های حمایت اجتماعی فلیپس (1986) و اشتیاق شغلی سالانوا و شوفلی (2001) استفاده گردید. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین حمایت اجتماعی  و مؤلفه های آن یعنی دوستان  و خانواده با اشتیاق شغلی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد و بین  مؤلفه سایرین و اشتیاق شغلی رابطه معنی داری وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز بیانگر آن بود که از بین ابعاد حمایت اجتماعی تنها مؤلفه خانواده قادر به پیشبینی اشتیاق شغلی به صورت معنی دار بود. بنابراین بر اساس یافته ها می توان بیان کرد که حمایت اجتماعی نقش بسزایی در افزایش اشتیاق شغلی معلمان مدارس استثنایی دارد.
کلید واژگان
حمایت اجتماعیاشتیاق شغلی
معلمان زن مدارس استثنایی
روان شناسی
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازIslamic Azad University Ahvaz Branch
سازمان پدید آورنده
دانشگاه لرستان، گروه روان شناسی، خرم اباد، ایران.دانشگاه لرستان، گروه روان شناسی تربیتی، خرم اباد، ایران.
دانشگاه لرستان، گروه روان شناسی عمومی، خرم اباد، ایران.
شاپا
2008-84262676-6973




