ترفندهاى برجسته سازى فعل در مثنوى معنوى
(ندگان)پدیدآور
ولى پور, عبداللههمتى, رقیهنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مولوى اکثر قسمتهاى مثنوى معنوى را به گفته خودش، در حالت بىخودى و در اثر تلقین منِ ملکوتىِ خود سروده است و در این شرایط، که لحظات ناب یک عارف محسوب مىشود، اصالت با موسیقى و کلمات است و معانىتابع موسیقى و الفاظند و مولوى براى اصالت بخشیدن به کلمات و برجستهسازى عناصر زبانى و بالطبع، تأثیرگذارى عاطفىِ مضاعف از شگردها و ترفندهاى مختلف بهره مىگیرد. در این میان، مبحثِ فعل و شیوه برجستهسازى آن در مثنوى معنوى یکى از جالب توجهترین موارد مىباشد که مولوى به شکلهاى گوناگون از جمله، تصرفات صرفى و نحوى، حذف، تأثیرپذیرى از گویش و لهجه و... این شگرد را عملى مىکند. این شگردهاى هنرى از جنبههاى مختلف، منطبق با نظریات نقد زیبایىشناختى صورتگرایان است. از آنجایى که مثنوى معنوى، تاکنون کمتر بر پایه نظریههاى جدید نقد ادبى مورد نقد و تحلیل قرار گرفته است و با توجه به این که مکتب فرمالیسم جریان نوپایى است که در اوایل قرن بیستم در روسیه پدیدار شد و در دورههاى گذشته برخى از علماى بلاغت اسلامى نیز به اصول صورتگرایان نظیر لفظ و فرم، بیش از معنى اهمیت مىدادند، بنابراین نگارندگان قصد دارند در این مقاله براى تبیین جنبههاى هنرى مثنوى معنوى، "مبحث فعل" را از دیدگاهى فرمالیستى بررسى نمایند.
کلید واژگان
مولوىمثنوى معنوى
نقد فرمالیستى
برجسته سازى
فعل
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکردسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه پیام نوراستادیار دانشگاه پیام نور




