تاثیر تجربه موزهای بر صلاحیت بینفرهنگی با رویکرد معادله ساختاری (مورد مطالعه دانشجویان ایرانی و افغانستانی)
(ندگان)پدیدآور
کلنتری, لیلاپورمند, حسنعلیافهمی, رضانوع مدرک
Textعلمی_ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رسیدن به پذیرش اجتماعی و احترام به تنوع فرهنگی نیازمند شناخت و آگاهی از تفاوتهای نگرشی و رفتاری بین افراد مختلف جوامع چندفرهنگی است. محیط دانشگاهی به عنوان یکی از مهمترین مراکز آموزشی و مکانی که شرایط حضور افراد با پسزمینههای مختلف فکری و فرهنگی را فراهم میآورد، نقش بسیار مهمی در ارائه این شناخت به دانشجویان را بر عهده دارد. همچنین با توجه به تغییر تفکر و کارکرد موزهها در قرن اخیر و تمرکز آنان بر مسائل اجتماعی، یادگیری، منافع و نیازهای عمومی میتوان گفت که موزهها در ارائه شناخت و آگاهی از تفاوتهای فرهنگی تاثیر فوقالعادهای دارند. هدف این مقاله بررسی تاثیر تجربه موزهای در محیط دانشگاه بر صلاحیت بینفرهنگی دانشجویان ایرانی و افغانستانی است. چارچوب مفهومی این مطالعه بر اساس مدل دردورف از صلاحیت بینفرهنگی تنظیم گردیده و در قالب آن یک فرضیه اصلی مطرح شده است. این پژوهش در دسته پژوهشهای توسعهای است به شیوه پیمایش و با استفاده از پرسشنامه و برگزاری نمایشگاه در قالب تجربه موزهای بین دانشجویان ایرانی و افغانستانی دانشگاه خوارزمی انجام گرفته است. برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. بر مبنای یافتههای تحقیق میتوان گفت ارائه شناخت از طریق تجربۀ موزهای بر صلاحیت بینفرهنگی تاثیر دارد.
کلید واژگان
صلاحیت بینفرهنگی ـ تجربه موزهای ـ یادگیری ـ مدلسازی معادلات ساختاری ـ افغانستانشماره نشریه
38تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامیسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه تربیت مدرسدانشیار پژوهش هنرٰ دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس
دانشیار پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس




