بررسی اثربخشی کاربرد آزمونهای الکترونیکی برونخط بر اضطراب آزمون و عملکرد آزمون دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
آقورن لوئی, میلادعلیجانی علیجانوند, اسکندر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی کاربرد آزمونهای الکترونیکی برونخط بر اضطراب آزمون و عملکرد آزمون دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدائی انجام شده است. این مطالعه با توجه به اهداف و فرضیهها از نوع طرحهای آزمایشی بین گروهی با پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل و با توجه به شیوه جمعآوری دادهها از نوع شبه آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدائی استان تهران که در سال تحصیلی ۹8-۹۷ در حال تحصیل بودند تشکیل داد. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند یک مدرسه در شهرستان ملارد بهعنوان نمونه انتخاب شده و 40 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. جهت جمعآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامه اضطراب آزمون و آزمون محقق ساخته عملکرد آزمون استفاده شد. روایی آزمون محقق ساخته طبق نظرات متخصصان تایید شده و پایایی آن با استفاده از روش کودرریچاردسون 21، 76/0 محاسبه شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری نشان داد سطح معناداری کوچکتر از 05/0 است (05/0> p). بدین ترتیب فرض صفر آماری رد و مشخص گردید که بین دانش آموزان در دو گروه آزمایش و کنترل، در نمرات مربوط به اضطراب آزمون و عملکرد آزمون در پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد. مطابق با نتایج حاصل از پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که آزمونهای الکترونیکی برونخط بر متغیرهای اضطراب آزمون و عملکرد آزمون مؤثر بوده و موجب کاهش اضطراب آزمون و افزایش عملکرد آزمون شده است.
کلید واژگان
"ارزشیابی الکترونیکی""آزمونهای الکترونیکی برونخط"
"اضطراب آزمون"
"عملکرد آزمون"
شماره نشریه
436تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریIslamic Azad University, Sari Branch
سازمان پدید آورنده
تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانتکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
شاپا
2228-53182345-3710



