رضایتمندی دانشآموزان پایه دهم از آموزش به شیوه مشارکتی سنتی- ترکیبی بر پایه سه روش منتخب
(ندگان)پدیدآور
احمدی, غلامعلیعزیزی علویجه, افسانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش، مطالعه اثربخشی یاددهی- یادگیری سنتی بر پایه آموزش مشارکتی مبتنی بر روش استفاده از پاورپوینت، وبلاگ و تالار گفتوگو و شبکه مجازی بر رضایتمندی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه دهم بود. این پژوهش به روش نیمه تجربی برای دانشآموزان پایه دهم رشته علوم تجربی در سال تحصیلی 96 -1395 منطقه 20 تهران انجام شد. از میان دبیرستانهای دخترانه، 3 کلاس درس (16 نفر، 13 نفر و 18 نفر) از دانشآموزان به صورت خوشهای انتخاب و برای درس زیستشناسی اجرا شد. ابزار جمعآوری اطلاعات علاوه بر نمرات تحصیلی، پرسشنامه رضایتمندی محقق ساخته بود. روایی محتوایی آن توسط متخصصان و پایایی آن با روش آزمون مجدد (0/76 =r) تأیید گردید. استفاده از آزمون t وابسته برای بررسی نمرات پیشرفت درسی انتخاب و جهت تحلیل دادهها از آزمون لوین برای بررسی همگنی واریانسها و تحلیل ANOVA برای بررسی اثرگذاری سه روش یادگیری منتخب (پاورپوینت، وبلاگ و تالار گفتوگو وشبکههای مجازی) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که روش یادگیری مشارکتی در پیشرفت درسی و میزان رضایت از روش تدریس و یادگیری مؤثر است. بر اساس یافتهها، بیشترین تأثیرگذاری مربوط به استفاده از روش وبلاگ و تالار گفتوگو است. یکی از دلایل استفاده از وبلاگ مربوط به مرتب بودن دادهها بدون محدودیت، ارایه دادن مطالب، رنگی نشان دادن مطالب، اضافه کردن صدا تصویر، اضافه شدن لینکها به ترتیب سودمندی در یک قسمت از کار است.
کلید واژگان
یادگیری سنتییادگیری فعال
یادگیری مشارکتی
یادگیری مبتی بر شبکه
رضایتمندی
شماره نشریه
230تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریIslamic Azad University, Sari Branch
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایراندانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
شاپا
2228-53182345-3710




