رابطه بین سواد اطلاعاتی و مهارتهای زندگی معلمان مقطع ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
بریمانی, ابوالقاسمجلال رسولی, سیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سواد اطلاعاتی، مهارتی است که فرد را قادر میسازد، نیاز اطلاعاتی خود را تشخیص دهد، اطلاعات مربوط به آن را دریابد و به نحوی مؤثر بهکار گیرد. هدف از این مطالعه، بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی و مهارتهای زندگی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان میاندرود است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان میاندرود به تعداد 360 نفر بود. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران، 186 نفر تعیین و نمونه آماری به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب جنسیت انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها، از دو پرسشنامه استاندارد مهارتهای زندگی و پرسشنامه سواد اطلاعاتی استفاده شده است. روایی محتوایی و صوری ابزار توسط صاحبنظران و متخصصان مربوطه مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی پرسشنامهها نیز با محاسبه آلفای کرونباخ به ترتیب برای هر یک برابر 0/89 و 0/83 بهدست آمد. جهت بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سواد اطلاعاتی و مهارتهای زندگی معلمان همبستگی مثبت و رابطه معناداری وجود دارد. همچنین، بین سواد اطلاعاتی با مهارت همدلی، مهارت ارتباطی، مهارت حل مسأله و مهارت تفکرخلاق رابطه معناداری وجود دارد.
کلید واژگان
سواد اطلاعاتیمهارتهای زندگی
همدلی
ارتباط
حل مسأله
تفکر خلاق
شماره نشریه
129تاریخ نشر
2017-10-231396-08-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریIslamic Azad University, Sari Branch
سازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی، واحد نکا، دانشگاه آزاد اسلامی، نکا، ایراندانشآموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، واحد نکا، دانشگاه آزاد اسلامی، نکا، ایران
شاپا
2228-53182345-3710




