• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
    • دوره 7, 3 (پیاپی 27)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
    • دوره 7, 3 (پیاپی 27)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر متغیرهای فردی، سازمانی و فرهنگی بر پذیرش فن‌آوری اطلاعات در میان دبیران در قالب الگویابی علّی

    (ندگان)پدیدآور
    قلاوندی, حسناشرفی سلیم کندی, فرشیدعلی زاده, سیما
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    451.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل فردی، سازمانی و فرهنگی مؤثر بر پذیرش فن‌آوری اطلاعات در میان دبیران در قالب یک الگوی علی بود. پژوهش حاضر، در زمره الگویابی علی قرار می‌گیرد که شامل تحلیل مسیر و مدل‎یابی معادلات ساختاری می‌شوند. جامعه آماری در این پژوهش، دبیران دوره متوسطه ناحیه یک شهر ارومیه، با حجم 260 نفر بودند. 150 نفر از آنها بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و به پرسش‌نامه‌ای متشکل از خرده مقیاس‌های تصمیم به استفاده، انتظار عملکرد، انتظار تلاش، نفوذ اجتماعی و شرایط تسهیل‌کننده، فردگرایی/ جمع‌گرایی، فاصله قدرت و ابهام‎گریزی، و مردانگی/ زنانگی پاسخ دادند. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها، از الگویابی معادلات ساختاری بر اساس روش حداقل مجذورات جزیی (PLS) و آزمون تی تک متغیره برای بررسی وضعیت مؤلفه‌های فرهنگی و سازمانی استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که انتظار عملکرد و تلاش، و نفوذ اجتماعی اثر مثبت و معنی‌دار بر تصمیم به استفاده از فن‌آوری اطلاعات دارند. شرایط تسهیل‌کننده و مردانگی/ زنانگی نیز اثر مثبت و معنی‌داری بر استفاده داشت. هم‎چنین، اثر ابهام‌گریزی و فاصله قدرت نیز بر این متغیر منفی و معنی‌دار بود. اما اثر فردگرایی/ جمع‌گرایی بر این متغیر معنی‌دار نبود. در نهایت، مدل آزمون شده 27 درصد از تغییرات تصمیم به استفاده از رایانه و 19 درصد تغییرات استفاده را پیش‌بینی کرد.
    کلید واژگان
    نفوذ اجتماعی
    ابهام گریزی
    پذیرش فن‌آوری اطلاعات
    دبیران
    الگویابی علی
    فن‎آوری اطلاعات

    شماره نشریه
    327
    تاریخ نشر
    2017-04-21
    1396-02-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
    Islamic Azad University, Sari Branch
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
    دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
    مربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، مرکز اشنویه، ایران

    شاپا
    2228-5318
    2345-3710
    URI
    http://ictedu.iausari.ac.ir/article_656521.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352087

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب